Aandeelhoudersovereenkomsten
in het licht van de nieuwe wetgeving

Mr. Michaël Heene (DLA Piper)

Webinar op vrijdag 31 mei 2024


HR-aspecten bij M&A transacties

Mr. Nele Van Kerrebroeck (Linklaters)

Webinar op donderdag 16 mei 2024


Ondernemingsstrafrecht:
wat wijzigt er door boek I en boek II van het Strafwetboek?

Mr. Stijn De Meulenaer (Everest)

Webinar op dinsdag 11 juni 2024

VZW’s en stimuleren digitalisering : voorstel van resolutie goedgekeurd door de commissie  voor Financiën en Begroting op 30 mei 2023 (LegalNews)

Auteur: Marc Vandecasteele (LegalNews)

De reeds op 8 oktober 2021 door dhr. Steven Matheï ingediende resolutie werd op 30 mei 2023 goedgekeurd door de commissie  voor Financiën en Begroting van de Kamer van Volksvertegenwoordigers.

Concreet wordt aan de Federale Regering het volgende gevraagd:

1. Veralgemeende digitale neerleggingsplicht voor jaarrekeningen bij de NBB

Jaarrekeningen van kleine vzw’s moeten nog steeds op papieren drager worden neergelegd bij de griffie van de rechtbank, terwijl andere categorieën van vzw’s reeds de jaarrekening neerleggen bij de NBB. Ook voor deze kleine vzw’s zou een neerlegging van de jaarrekening bij de NBB moeten zorgen voor een administratieve vereenvoudiging aangezien de papieren neerlegging bij de griffie wordt vervangen door een eenvoudige elektronische neerlegging via het internet.

Deze neerlegging van de jaarrekening van de NBB zou gratis zijn.

2. Elektronisch neerleggen van de wijzigingsakten in het portaal e-griffie

Het portaal e-griffie van de FOD Justitie is momenteel enkel toegankelijk voor burgers bij de oprichting van een vzw. E-griffie kan nog niet door burgers gebruikt worden om op een elektronische en digitale manier wijzigingen door te voeren en te laten publiceren. Dat wil concreet zeggen dat een statutenwijziging van vzw’s, eventuele benoemingen of ontslagen van bestuurders of dagelijkse bestuurders momenteel enkel via een fysieke papieren neerlegging ter griffie kunnen gebeuren. Dit gebeurt via de zogenaamde formulieren I en II. Vele bestuurders van vzw’s hebben moeilijkheden om deze formulieren correct in te vullen en er zijn verschillende interpretaties van de wijze waarop dit moet gebeuren, afhankelijk van de bevoegde griffie. Ook kunnen deze formulieren niet online worden ingevuld of via e-mail worden doorgestuurd, maar moeten ze dus effectief via papieren exemplaren worden neergelegd op de griffie.

De e-griffie zou uitgebreid moeten worden, zodat ook onderhandse wijzigingsakten elektronisch kunnen worden neergelegd. Een elektronische neerlegging zorgt niet alleen voor een groter gebruiksgemak, het bevordert ook de eenduidige toepassingen van de regels voor alle vzw’s.

3. Beperking van de impact van nieuwe regelgeving op vzw’s en minimalisering van de administratieve overlast van nieuwe regelgeving voor vrijwilligers

4. Snelle implementatie van de digitalisering van de aangifte van de patrimoniumtaks en onderzoeken op welke wijze de aangifte van de patrimoniumtaks kan worden vereenvoudigd voor vzw’s.

5. Vereenvoudiging van de aangifte van rechtspersonenbelasting voor vzw’s te vereenvoudigen door werk te maken van een vooraf ingevulde aangifte die enkel digitaal bevestigd dient te worden, wanneer de betrokken rechtspersonen het voorgaande jaar een nihil-aangifte hebben gedaan.

6. Het nemen van de nodige initiatieven zodat de aangifte in het UBO-register maximaal gebruik maakt van de link met het Belgisch Staatsblad, zodat de meeste gegevens snel kunnen worden ingevuld door de vereniging.

7. In het kader van het only once-principe de haalbaarheid onderzoeken van de oprichting van één overheidsloket dat ten dienste staat van ondernemingen en vzw’s.

8. Vereenvoudiging van de aangifte van een datalek bij de GBA via een online procedure waarbij de vzw stap voor stap de gegevens moet invullen.

Lees hier de volledige fiche van de Resolutie

» Bekijk alle artikels: Vennootschappen & Verenigingen