Successieplanning anno 2027
Mr. Olivier De Keukelaere en mr. Nathalie Labeeuw (Cazimir)
Webinar op donderdag 4 maart 2027
Wenst u meerdere opleidingen
te volgen bij LegalLearning?
Overweeg dan zeker onze voordeelformules!
Krijg toegang tot +250 opleidingen
Live & on demand webinars
Met tussenkomst van de kmo-portefeuille
Oude successieplanningen onder de loep:
wat bij gewijzigde omstandigheden?
Mr. Rinse Elsermans (Cazimir)
Webinar op donderdag 18 februari 2027
Cryptomunten en de fiscaliteit
Mr. Dave van Moppes (Tuerlinckx Advocaten)
Webinar op donderdag 28 januari 2027
Schenk ik de aandelen van mijn SCI best nog vóór 1 december 2020? (Vandelanotte)
Auteur: Febe Louage en Stephanie Vanmarcke (Vandelanotte)
Publicatiedatum: 17/09/2020
Vanaf 1 december moeten schenkingen van buitenlandse roerende goederen die door een buitenlandse notaris worden verleden, ook in België geregistreerd worden. De uitbreiding van de registratieplicht kan betekenen dat u zowel in België als in het buitenland schenkbelastingen moet betalen. Maar wat betekent dat voor uw Franse SCI?
Een voorbeeld
Twee ouders, allebei 55 jaar en inwoner van België, houden samen alle aandelen van een Franse SCI aan. De bedoeling is om deze aandelen op termijn aan hun 2 kinderen te schenken. De waarde van de aandelen bedraagt 950.000 euro. Om de verschuldigde schenkbelastingen in Frankrijk te minimaliseren, werd geopteerd voor een schenking met voorbehoud van vruchtgebruik. Bij het overlijden van de ouders, zal het vruchtgebruik uitdoven en verkrijgen de kinderen de volle eigendom van de aandelen, vrij van successierechten.
De situatie vandaag
In Frankrijk worden de schenkbelastingen berekend op de waarde van de blote eigendom. Aangezien de ouders 55 jaar zijn, bedraagt deze waarde 50 procent van de waarde van de volle eigendom. Dankzij het abattement van 100.000 euro per ouder/per kind dat Frankrijk toekent, kan de Franse schenkbelasting in dit geval worden beperkt tot 7.776 euro.
De situatie na 1 december
Wanneer de aandelen na 1 december 2020 worden geschonken, moet deze schenking ook in België worden geregistreerd, omdat ze voor een Franse notaris moet worden verleden. Naar aanleiding van deze registratie, zijn er ook schenkbelastingen of schenkingsrechten in België verschuldigd. Deze bedragen 3 procent wanneer de ouders in Vlaanderen of Brussel wonen en 3,3 procent wanneer ze in Wallonië wonen. In tegenstelling tot Frankrijk worden de schenkbelastingen in België niet berekend op de waarde van de blote eigendom, maar op de waarde van de volle eigendom. Bovenop de Franse schenkingsrechten, zijn de kinderen in dit geval ook nog 28.500 euro aan Vlaamse schenkbelastingen verschuldigd.
Hoe vermijdt u een dubbele taxatie?
Door te schenken vóór 1 december 2020 kan de bijkomende taxatie in België worden vermeden. Bent u eigenaar van een Franse SCI en werd de overdacht naar de kinderen nog niet geoptimaliseerd? Dan raden wij u aan om contact op te nemen met een van onze specialisten. Zij begeleiden u graag bij uw persoonlijke situatie.
» Bekijk alle artikels: Successie & Vermogen











