Fiscale visitatie:
wat zijn uw rechten en plichten?
Mr. Maxim Vermeiren en mr. Tayfun Anil (Tiberghien)
Webinar op dinsdag 25 november 2025
Participatie in de aandelen
door werknemers
Mr. Francis van der Haert (Cazimir)
Webinar op donderdag 27 november 2025
Intellectuele rechten: recente ontwikkelingen
Dr. Nele Somers (Artes)
Webinar op vrijdag 10 oktober 2025
Vennootschapsrecht:
recente wetgeving en rechtspraak
anno 2025
Mr. Joris De Vos en mr. Laurens Engelen (Dentons)
Webinar op vrijdag 17 oktober 2025
SUMMER DEAL 2025
10 webinars on demand naar keuze
10 webinars on demand voor €595
OVB – IBJ – ITAA – FSMA – BIV – NKN – Sam-Tes
Fiscale regularisatie:
de vijfde ronde komt er aan
Mr. Stijn De Meulenaer (Everest)
Webinar op dinsdag 30 september 2025
Mag de hele wereld weten waar u als bestuurder van een vennootschap woont? (Flamée & Partners)
Auteur: Flamée & Partners
In de jaarrekening van een vennootschap en in haar publicaties in de Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad worden typisch de bestuurders opgenomen. Daar horen ook beperkte gegevens bij, met name het privéadres van de bestuurder in kwestie.
Gezien de steeds groeiende bezorgdheid omtrent privacy, heeft de wetgever in het Wetboek van vennootschappen en verenigingen (WVV) de mogelijkheid voorzien om het privéadres niet langer in de publiek consulteerbare documenten op te nemen, indien de bestuurder dat niet wenst.
Nut van bekendmaking van het adres
Het idee is en blijft dat men bestuurders van vennootschappen en verenigingen moet kunnen contacteren. Daarom wordt ook het adres bekendgemaakt. Denk hierbij bijvoorbeeld aan aangetekende zendingen inzake vergoedingen of ontslag, documenten met betrekking tot een aanvraag voor de algemene vergadering, etc.
Wijziging sinds het WVV
Met het invoeren van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen heeft de wetgever in artikel 2:54 opgenomen dat een bestuurder een ‘keuze van woonplaats’ mag doen op de zetel van de rechtspersoon voor alle materies die verband houden met de uitoefening van zijn mandaat. Dit betekent dat u als bestuurder uw privé adres niet langer hoeft bekend te maken.
Voor- en nadelen
Bovenstaande keuze betekent uiteraard meer privacy. Daarbovenop ontvangt u professionele post alleen op het werk, waardoor u er thuis niet hoeft mee bezig te zijn.
Desalniettemin is het niet altijd opportuun om deze keuze ook daadwerkelijk te maken. Indien u als bestuurder bijvoorbeeld deel uitmaakt van een breder bestuursorgaan, kan het opportuun zijn om briefwisseling thuis te ontvangen. Denk bijvoorbeeld aan briefwisseling omtrent een conflict, documenten met betrekking tot uw bestuurdersvergoeding, etc.
Zetel van de vennootschap op uw privéadres
Wanneer de zetel van de vennootschap op het privéadres van de bestuurder staat, rijst de vraag of een woonplaatskeuze nog nuttig is. Omwille van de privacy kan dit een (beperkt) nut hebben. De zetel is dan wel gelijk aan het privéadres, bij woonplaatskeuze staat het tenminste al niet zwart op wit zo opgenomen.
Besluit
Indien u gegronde redenen hebt om uw privacy te beschermen of om uw professionele post enkel op de vennootschap te ontvangen, kan het zeker een goed idee zijn om in documenten van de vennootschap uw woonplaats te kiezen op het adres van de zetel. Toch is dit niet in alle gevallen opportuun. Hoewel de wetgever hiermee zeker een stap vooruit heeft gemaakt, rijst de vraag ook in hoeverre dergelijke keuze werkelijk privacybescherming biedt. Immers, indien u voor het WVV reeds uw privéadres had opgenomen, blijft het raadpleegbaar, ook indien u vanaf nu woonplaatskeuze neemt op de zetel van de vennootschap.
Bron: Flamée & Partners
» Bekijk alle artikels: Privacy & Gegevensbescherming, Vennootschappen & Verenigingen