Aandachtspunten bij het opstellen
en analyseren van ICT-contracten
Mr. Lynn Pype en mr. Liesa Boghaert (Timelex)
Webinar op donderdag 16 mei 2024
De nieuwe wet op de private opsporing
Dhr. Bart De Bie (i-Force) en mr. Stijn De Meulenaer (Everest)
Webinar op donderdag 17 oktober 2024
Handelspraktijken en consumentenbescherming:
recente topics onder de loep
Dr. Stijn Claeys en mr. Arne Baert (Racine)
Webinar op vrijdag 30 augustus 2024
‘Consent or Pay’-modellen moeten échte keuze mogelijk maken (Artes)
Auteur: Artes
De European Data Protection Board (EDPB), de overkoepelende organisatie waarin de nationale toezichthouders van de landen in de Europese Economische Ruimte (EER) en de Europese Toezichthouder voor gegevensbescherming (EDPS) samenwerken, adviseert dat het pay or okay-toestemmingsmechanisme, zoals dat door grote online platforms (waaronder Meta) gebruikt wordt, ingaat tegen de bepalingen van de AVG.
Volgens de autoriteit “zal het in de meeste gevallen voor grote online platforms niet mogelijk zijn om te voldoen aan de vereisten voor geldige toestemming, als ze gebruikers alleen confronteren met een binaire keuze tussen toestemming geven voor de verwerking van persoonsgegevens voor reclame op basis van gedrag en het betalen van een vergoeding”.
Voor het volgen van mensen voor advertenties zullen de platforms van hun gebruikers een “ja” nodig hebben die “vrij” gegeven werd. Zoniet begaan ze een inbreuk op de AVG.
» Bekijk alle artikels: Privacy & Gegevensbescherming