De insolventie van een
onderneming-natuurlijke persoon
Mr. Jens Vrebos, mr. Astrid Lescouhier
en mr. Marthe Oosthuyse (Crivits legal)
Webinar op donderdag 13 februari 2025
De afschaffing van de quasi-immuniteit van de bestuurder: waarom delegatie én compliance nog belangrijker zijn geworden
Mr. Stijn De Meulenaer en mr. Fien Schreurs (Everest)
Webinar op dinsdag 18 februari 2025
Persoonlijke zekerheden: wat wijzigt er binnenkort?
Mr. Ivan Peeters (NautaDutilh) en
mr. Philip Van Steenwinkel (Hogan Lovells)
Webinar op donderdag 15 mei 2025
Bestuurdersaansprakelijkheid
na 1 januari 2025:
een handleiding voor de bestuurder
Mr. Joris De Vos (Dentons)
Webinar op dinsdag 25 maart 2025
Bewijsrecht in ondernemingszaken:
een praktijkgericht overzicht
Dhr. Pierre Thiriar (hof van beroep Antwerpen)
Webinar op donderdag 12 juni 2025
Wenst u meerdere opleidingen
te volgen bij LegalLearning?
Overweeg dan zeker ons jaarabonnement
Krijg toegang tot +150 opleidingen
Live & on demand webinars
Voor uzelf en/of uw medewerkers
Elektronische aangifte van faillissement vanaf 1 mei 2018! (Pauwels Advocaten)
Auteur: Pieter Pauwels (Pauwels Advocaten)
Publicatiedatum: 10/02/2018
Boeken neerleggen voortaan elektronisch.
Vanaf 1 mei 2018 voorziet de nieuwe faillissementswet dat elke aangifte van faillissement elektronisch moet gebeuren (art. XX.1012 WER). Elke aangifte moet elektronisch gebeuren in het “Centraal Register Solvabiliteit”, afgekort Regsol. Een Koninklijk Besluit zal nog de vorm va de aangifte bepalen. Het is de uitdrukkelijke bedoeling van de Wetgever om faillissementsprocedures zo volledig mogelijk elektronisch te laten verlopen.
Enkel wanneer de schuldenaar niet de mogelijkheid heeft een elektronische aangifte te doen, kan hij nog een papieren akte van aangifte faillissement neerleggen ter griffie, die dan door de Griffie wordt gedigitaliseerd om vervolgens te worden opgeladen in Regsol.
Het nieuwe recht voorziet ook een aantal nieuwigheden op het vlak van de documenten die moeten worden bijgevoegd wanneer men de boeken neerlegt. Bij de aangifte van faillissement moet de schuldenaar de volgende stukken voegen, eveneens elektronisch:
- De balans van zijn zaken of een nota waarin de redenen worden opgegeven die hem beletten de balans neer te leggen;
- Een balans die een staat bevat van activa en passiva, een opgave en een schatting van alle roerende en onroerende goederen van de schuldenaar, de staat van de schuldvorderingen en de schulden, een tabel van de winsten en verliezen, de laatste behoorlijk afgesloten resultatenrekening en een tabel van de uitgaven. De schuldenaar moet deze stukken echt verklaren, dagtekenen en ondertekenen.
- De gegevens over de plaats waar de boekhouding zich bevindt, met aanduiding of deze gehouden wordt door derden. In dat geval de contactgegevens van deze derden (boekhouder, accountant, ….) en de middelen om toegang te krijgen;
- Wanneer er personeel is of was gedurende de laatste achttien maanden, het personeelsregister, de individuele rekening, zowel die van het afgelopen kalenderjaar als die van het lopende kalenderjaar, de gegevens met betrekking tot het sociaal secretariaat en de sociale kassen waarbij de onderneming aangesloten is, de identiteit van de leden van het comité voor preventie en bescherming op het werk en van de leden van de vakbondsafvaardiging en, in voorkomende geval, de toegangscode die de Rijksdienst voor Sociale Zekerheid aan de onderneming heeft toegekend en die de raadpleging mogelijk maakt van het elektronisch personeelsregister en die toegang verleent tot de overige noodzakelijke identificatiegegevens;
- Een lijst met naam en adres van de klanten en leveranciers;
- De lijst met naam en adres van de natuurlijke personen die zich kosteloos persoonlijk zeker gesteld hebben voor de onderneming;
- De lijst van de vennoten indien de schuldenaar een in artikel XX.1, § 1, eerste lid, c), of een rechtspersoon waarvan de vennoten onbeperkt aansprakelijk zijn, van dit boek bepaalde onderneming is en het bewijs dat de vennoten op de hoogte werden gebracht.
Omdat vanaf 1 mei 2018 ook vrije beroepers failliet kunnen gaan, voorziet de wet dat bij de aangifte van faillissement het beroepsgeheim niet mag geschonden worden: de schuldenaar dient er over te waken dat bij het neerleggen van de stukken, het beroepsgeheim niet wordt geschonden. Te denken valt bijvoorbeeld aan patiëntenlijsten van dokters. Hoe dit in de praktijk zal moeten gebeuren, valt af te wachten.
De verplichting om de boeken binnen de maand nadat de schuldenaar heeft opgehouden te betalen, blijft bestaan, maar is niet van toepassing op V.Z.W.’s, internationale verenigingen zonder winstoogmerk, stichtingen, Europese politieke partijen en stichtingen.
De eigenlijke voorwaarden van faillissement blijven onveranderd, maar worden wat gepreciseerd (art. XX.99 WER). Het moet gaan om een “schuldenaar” die op duurzame wijze heeft opgehouden te betalen en van wie het krediet geschokt is.
Nieuwe faillissementswet van toepassing vanaf 1 mei 2018!
De nieuwe regels inzake faillissement treden in werking op 1 mei 2018. Dan treedt Boek XX “Insolventie van ondernemingen” in werking. Dit boek werd ingevoegd in het Wetboek Economisch Recht bij Wet van 11 augustus 2017 (B.S. 11.09.2017).
De nieuwe wet voert de grootste hervorming door van het insolventierecht sinds de tijd van Napoleon. Op verschillende vlakken wordt de bestaande wetgeving fundamenteel gewijzigd. Revolutionair is bijvoorbeeld dat voortaan ook vrije beroepers (dokters, advocaten, bedrijfsrevisoren, ….) en VZW’s failliet kunnen gaan.
» Bekijk alle artikels: Insolventie & Faillissement