Wenst u meerdere opleidingen
te volgen bij LegalLearning?
Overweeg dan zeker ons jaarabonnement
Krijg toegang tot +150 opleidingen
Live & on demand webinars
Voor uzelf en/of uw medewerkers
Privacy, gegevensbescherming
& arbeidsrecht:
een actueel overzicht
Mr. Isabel Plets (Lydian)
Webinar op donderdag 8 mei 2025
De insolventie van een
onderneming-natuurlijke persoon
Mr. Jens Vrebos, mr. Astrid Lescouhier
en mr. Marthe Oosthuyse (Crivits legal)
Webinar op donderdag 13 februari 2025
Artificiële intelligentie in het HR-proces:
juridische aandachtspunten
Mr. Inger Verhelst en mr. Matthias Vandamme
(Claeys & Engels)
Webinar op vrijdag 7 februari 2025
Hoe kan AI het rendement verhogen in een advocatenkantoor? (Septeo)
Auteur: Septeo
Kunstmatige intelligentie (AI) biedt vandaag al aanzienlijke voordelen voor advocatenkantoren. Door processen zoals tijdmanagement, werklastevaluatie en dossiercreatie te automatiseren, verhoogt AI de efficiëntie van advocatenkantoren. Generatieve AI’s, zoals ChatGPT, vereenvoudigen taken zoals contractgeneratie, documentensamenvatting en onderzoek. Ondanks enige scepsis van advocaten, zijn AI-systemen alomtegenwoordig en hebben ze een grote impact op de juridische sector.
Manipuleert kunstmatige intelligentie syllogismen en redeneringen, levert het een visie en bouwt het een strategie? Nee. AI reconstrueert, argumenteert, contextualiseert en modelleert.
Zal kunstmatige intelligentie de ethiek van de advocaat en zijn beroepsgeheim overnemen? Zal kunstmatige intelligentie een eed afleggen om eerlijk en waardig te werk te gaan? Misschien. Met onafhankelijkheid, menselijkheid en geweten? Zeker niet.
Kunstmatige intelligentie is een concurrentiemiddel voor advocatenkantoren. Het zal de prestaties van advocaten verbeteren door hun productiviteit te verhogen en waarde toe te voegen aan de gegevens en immateriële activa van het bedrijf, terwijl het tegelijkertijd een positieve impuls geeft aan de groei ervan. Het zal ook helpen om het beroep aantrekkelijker te maken.
Hier zijn een paar voorbeelden om het punt te illustreren.
We kunnen tijdbeheer automatiseren per type zaak, zodat we onze facturering en ons dienstenaanbod beter kunnen aanpassen en verder ontwikkelen.
Het is ook mogelijk om de werklast en de capaciteit om een stroom van zaken te absorberen per soort te beoordelen. Dit betekent dat het volume van binnenkomende dossiers zo nauwkeurig mogelijk kan worden afgehandeld door te factureren. Deze betere beheersing van de kosten zal leiden tot meer zichtbaarheid en duidelijkheid over de in rekening gebrachte honoraria, met een dimensie van voorspelbaarheid en budgetplanning waar zowel de advocaat als zijn cliënten van zullen profiteren.
Het creëren van dossiers is tijdrovend. Door het analyseren en extraheren van benoemde entiteiten uit een document (dagvaarding, contract, enz.) kunnen we het aanmaken van dossiers automatiseren en het risico op fouten die inherent zijn aan handmatige gegevensinvoer verminderen.
Generatieve AI’s zoals GPT Chat (die bestaande inhoud gebruiken om nieuwe inhoud te leren genereren) kunnen worden gebruikt om teksten, geluiden en afbeeldingen te genereren op basis van modellen die zijn opgeslagen in een database. In advocatenkantoren kan dit type kunstmatige intelligentie worden gebruikt om:
- Het automatisch genereren van samenvattingen van contracten of procesdossiers, automatische samenvattingen van gerechtelijke uitspraken of samenvattingen van e-mails.
- Notities van cliënten in enkele minuten omzetten in eerste concepten van contracten: een concept maken, de taal van documenten in Word herzien en voorstellen en opties voor het opstellen verrijken (van enkelvoud naar meervoud of een element aan een clausule toevoegen).
- Automatisch voorgestelde clausules en rode regels in contracten genereren, die gebruikers met één klik kunnen accepteren of verwerpen.
- Onderhandel en vat contractvoorwaarden samen, genereer en vat automatisch clausuletaal samen of voeg clausules uit een playbook in.
- De complexiteit van contracten verminderen door teksten in eenvoudiger taal te reproduceren om ze toegankelijker te maken voor gebruikers gedurende hun levenscyclus.
- Antwoord geven op onderzoeksverzoeken door relevante bronnen samen te voegen en samen te vatten en automatisch een memo te genereren volgens de instructies van de gebruiker.
- Zoeken in de interne werkproducten van advocaten in antwoord op een vraag, waarbij de meest relevante paragrafen in hun eerdere werk worden gevonden en links worden gegeven naar de documenten waar ze deel van uitmaken, evenals contextuele informatie (zoals Harvey, een ‘bot’ die wordt ingezet voor de 3500 advocaten van Alan and Overy, al doet).
- Taken delegeren, waaronder juridisch onderzoek, het beoordelen van documenten, het voorbereiden van getuigenverklaringen, het beoordelen en analyseren van contracten, het extraheren van contractgegevens, het beoordelen van documenten op naleving van het bedrijfsbeleid, het doorzoeken van databases en het ophalen van werkproducten, het samenvatten of opstellen van e-mails en documenten, enz.
Uit een recent onderzoek van Septeo onder advocaten blijkt dat slechts 36% van de ondervraagde advocaten kunstmatige intelligentie al in hun processen integreert. Veel van hen zijn nog steeds sceptisch over het werkelijke nut van deze systemen. Maar de realiteit is dat ze er al zijn, overal om ons heen. Dus, geconfronteerd met deze tsunami zijn er maar twee mogelijke reacties: bouw een grote muur en probeer te schuilen voor de golven, of pak je surfplank en vaar mee op de golven.
Wil je weten hoe je dit kan aanpakken?
Volg op vrijdag 29 maart de webinar ‘AI tools die het rendement van uw kantoor substantieel verhogen’ en kom er alles over te weten.
» Bekijk alle artikels: Innovation & AI