Intellectuele rechten: recente ontwikkelingen
Dr. Nele Somers (Artes)
Webinar op dinsdag 20 mei 2025
Cryptomunten anno 2025:
een stand van zaken
Mr. Jonas Helaut en mr. Mégdi Zagheden
(Everest Advocaten)
Webinar op donderdag 12 juni 2025
Wenst u meerdere opleidingen
te volgen bij LegalLearning?
Overweeg dan zeker ons jaarabonnement
Krijg toegang tot +150 opleidingen
Live & on demand webinars
Voor uzelf en/of uw medewerkers
Antiwitwasverplichtingen en ondernemen: een overzicht van technieken en risicovolle sectoren, de juridische gevolgen van witwasmeldingen en de relatie met de bank
Dhr. Hans Van Hemelrijck (CFI) en
mr. Stijn De Meulenaer (Everest)
Webinar op dinsdag 20 mei 2025
Bewijsrecht in ondernemingszaken:
een praktijkgericht overzicht
Dhr. Pierre Thiriar (hof van beroep Antwerpen)
Webinar op donderdag 12 juni 2025
Het gebruik van AI Chatbots en AI Agents in het handelsverkeer: juridische aandachtspunten
Mr. Lynn Pype en mr. Liesa Boghaert (Timelex)
Webinar op dinsdag 10 juni 2025
Strengere regels voor de invordering van consumentenschulden (Everest)
Auteur: Myriem El-Kaddouri (Everest)
Op 24 mei 2023 werd het nieuwe Boek XIX van het Wetboek Economisch Recht (hierna: WER) goedgekeurd. Boek XIX WER regelt de minnelijke invordering van schulden bij betalingsachterstand van consumenten en legt enkele bijkomende verplichtingen op in hoofde van de schuldeiser. De regels zijn van toepassing op nieuwe overeenkomsten en nieuwe schulden vanaf 1 september 2023 en op alle invorderingen vanaf 1 december 2023. In B2B-relaties blijft de wet van 2 augustus 2002 van toepassing.
Hierna worden enkele krachtlijnen van de nieuwe wet opgesomd.
1. Verplichte kosteloze eerste herinnering
Er moet steeds een eerste kosteloze herinnering worden gestuurd naar de schuldenaar. De bewijslast ligt bij de schuldeiser. Vervolgens dient de schuldeiser een termijn van 14 kalenderdagen te respecteren vooraleer hij zich kan beroepen op verwijlintersten of een schadebeding. De eerste ingebrekestelling bevat dus enkel de hoofdsom. Voor een bijkomende herinnering mag daarenboven maximaal 7,50 euro worden aangerekend.
2. Verplichte vermeldingen
De eerste kosteloze herinnering is onderhevig aan enkele vormvereisten. Zo moeten volgende zaken expliciet worden vermeld: het te betalen saldo en bedrag van het schadebeding dat bij wanbetaling geëist wordt, de naam en ondernemingsnummer van de onderneming-schuldeiser, een duidelijke beschrijving van het product, de datum en vervaldatum en de termijn waarbinnen de schuld moet worden betaald alvorens kosten en interesten kunnen worden gevorderd.
3. Plaffonering
Belangrijk is ook dat de nalatigheidsinteresten worden geplaffoneerd tot de wettelijke interest zoals opgenomen in de Wet van 2 augstus 2002. Op heden bedraagt dit percentage 10,5%. Dit is dus minder dan wat doorgaans werd toegelaten door de rechtspraak.
Ook het eventuele schadebeding wordt beperkt volgens een staffel op basis van de hoofdsom:
- tot 150,00 euro: 20,00 euro;
- tussen 150,01 euro en 500,00 euro: 30,00 euro + (10% van het factuurbedrag);
- > 500,01 euro: 65,00 euro + (5% van het factuurbedrag).
De maximum forfaitaire schadevergoeding bedraagt in elk geval 2000,00 euro.
Onrechtmatige bedingen worden voor niet-geschreven gehouden. Het is bijgevolg belangrijk dat uw algemene voorwaarden zijn aangepast aan de nieuwe regels.
4. Sanctionering
Het niet-naleven van voormelde bepalingen kan bijzonder verregaande gevolgen hebben. De rechter kan bevelen dat het bedrag dat de schuldeiser heeft ontvangen in strijd met de wetgeving dient te worden terugbetaald aan de schuldenaar.
Daarenboven zijn er ook verschillende boetes die kunnen worden opgelegd bij bepaalde inbreuken. De boetes gaan van 26,00 euro tot 10.000,00 euro tot zelfs 4% van de totale jaaromzet in het laatst afgesloten boekjaar.
Het is duidelijk dat heldere en geldige algemene voorwaarden van primordiaal belang zijn voor uw onderneming.
Aarzel niet om ons te contacteren voor de redactie en aanpassing van of advies omtrent uw algemene voorwaarden en overeenkomsten.
Bron: Everest
» Bekijk alle artikels: Handel & Consument