Handelspraktijken en consumentenbescherming:
recente topics onder de loep

Dr. Stijn Claeys en mr. Arne Baert (Racine)

Webinar op vrijdag 30 augustus 2024


Consumentenbescherming bij de verwerving
van financiële diensten: de laatste ontwikkelingen (optioneel met handboek)

Prof. dr. Reinhard Steennot (UGent)

Webinar op donderdag 30 mei 2024


Aandachtspunten bij het opstellen
en analyseren van ICT-contracten

Mr. Lynn Pype en mr. Liesa Boghaert (Timelex)

Webinar op donderdag 16 mei 2024

Staking Brussels Airlines: welke rechten heb je als reiziger? (Gevaco Advocaten)

Auteur: Veerle Janssen (Gevaco Advocaten)

Vrijdagavond 22 maart werd nog aangekondigd dat de piloten van Brussels Airlines vanaf woensdag 27 maart voor vier dagen het werk zouden neerleggen. Naar schatting zouden 80.000 passagiers getroffen worden en dit net bij het begin van de paasvakantie. De impact van deze nieuwe stakingsactie zou dus enorm zijn en de luchtvaartmaatschappij verwachtte veel hinder voor de reizigers.

Op zondag 24 maart werd op de valreep nog een akkoord bereikt met de directie zodat de staking in extremis werd afgeblazen.

Het is belangrijk goed te weten wat te doen wanneer je als reiziger het slachtoffer bent van een staking en wat je rechten zijn.

Als getroffen passagier word je beschermd tegen langdurige vertragingen en annulaties door de Europese Verordening 261/2004.

De Europese Verordening 261/2004 is van toepassing wanneer je vanuit een EU-land vertrekt zelfs naar een bestemming buiten Europa of wanneer je van buiten de EU naar de EU vliegt met een in Europa geregistreerde luchtvaartmaatschappij.

In de eerste plaats heb je als gedupeerde reiziger recht op informatie. De luchtvaartmaatschappij moet je op de hoogte brengen als de status van je vlucht verandert.

Brussels Airlines heeft verkondigd dat de getroffen reizigers zo snel mogelijk op de hoogte zullen worden gebracht via een e-mail of sms.

Verder heb je 2 mogelijkheden wanneer je vlucht geannuleerd wordt of je hebt meer dan 5 uur vertraging :

  • De vliegtuigmaatschappij moet je kosteloos een alternatieve vlucht aanbieden
  • Je kan kiezen voor een terugbetaling van het ticket binnen de 7 dagen

Als je vlucht geannuleerd wordt door een staking of je hebt meer dan 3 uur vertraging heb je als passagier ook nog recht op een extra vergoeding bovenop het terugbetaalde ticket.

Een staking van piloten of het cabinepersoneel wordt immers niet als overmacht of buitengewone omstandigheden beschouwd en geeft dus aanleiding tot een extra vergoeding.

Passagiers hebben recht op een compensatie wanneer de geannuleerde vlucht minder dan 14 dagen op voorhand wordt meegedeeld, zoals in casu het geval is, of wanneer je meer dan 3 uur laten zal aankomen door de staking.

De omvang van deze compensatie hangt af van de lengte van het traject.

Het bedrag van de forfaitaire compensatie hangt af van de vluchtafstand. Deze bedraagt:

  • 250 euro voor alle vluchten tot en met 1500 kilometer;
  • 400 euro voor alle intracommunautaire vluchten van meer dan 1500 kilometer, en voor alle andere vluchten tussen 1500 en 3500 kilometer;
  • 600 euro voor alle overige vluchten.

De compensatie is niet verschuldigd wanneer de luchtvaartmaatschappij kan aantonen dat de annulering het gevolg is vanbuitengewone omstandigheden of overmacht : zoals politieke onstabiliteit, weersomstandigheden, beveiligingsproblemen, onverwachte vliegveiligheidsproblemen en stakingen buiten de luchtvaartmaatschappijen (bijvoorbeeld staking door veiligheidsdiensten, staking door luchtverkeersleiding, enz.) .

Een interne staking van luchtvaartmaatschappijen (staking van piloten, cabinepersoneel etc.) wordt echter niet beschouwd als een buitengewone omstandigheid.

De woordvoerder van Brussels Airlines heeft ook reeds aangegeven dat de pilotenstaking binnen het eigen bedrijf geen overmacht is en dat getroffen passagiers recht hebben op een schadevergoeding die ze bij Brussels Airlines kunnen aanvragen.

De luchtvaartmaatschappij moet in bovenstaande gevallen ook maaltijden en verfrissingen voorzien, in redelijke verhouding tot de wachttijd, en twee gratis telefoongesprekken, fax- of e-mailberichten aanbieden. Indien nodig dient de maatschappij eveneens de hotelaccommodatie ten laste te nemen en de betaling van de kosten voor het vervoer tussen de luchthaven en de plaats van de accommodatie.

Als je een vakantiewoning of hotel hebt geboekt, zal je misschien later dan gepland aankomen op je bestemming of je boeking zelfs helemaal willen annuleren.

In de wet is hiervoor echter geen compensatie voorzien.

Via sommige bookingsplatforms zoals booking.com kan je tot zeer kort voor aankomst nog kosteloos annuleren maar dat is zeker niet altijd het geval.

Je zal dus zelf contact moeten opnemen met het hotel of de verhuurder van het vakantiehuis en hopelijk kan je rekenen op de goede wil van de accommodatie.

Indien je vlucht echter onderdeel uitmaakt van een pakketreis geboekt bij een reisbureau moet je reisbureau zorgen voor alternatief vervoer aangezien het reisbureau verantwoordelijk is voor het uitvoeren van de geboekte reis. Je kan in dat geval ook een terugbetaling vragen voor de gemiste hotelovernachtingen en eventueel gemiste excursies of activiteiten.

Opgelet want je zal deze compensatie van de luchtvaartmaatschappij niet automatisch krijgen als gedupeerde passagier, maar je zal deze zelf via een officieel klachtenformulier bij de luchtvaartmaatschappij moeten opeisen.

Bron: Gevaco Advocaten

» Bekijk alle artikels: Handel & Consument