De webshop juridisch doorgelicht

Webinar op 6 oktober 2022

Handelshuur:
overzicht van relevante rechtspraak

Webinar op 18 november 2022

Handelsagentuur-overeenkomsten : een overzicht na de wet van 16 februari 2022

Webinar on demand

Consumentenrecht anno 2022

Webinar on demand

De factuur – De impact van het nieuwe bewijsrecht

Webinar on demand

Handelstussenpersonen en distributieovereenkomsten

Webinar on demand

Staak maar! En de reiziger dan? (Nelissen Grade)

Auteur: Nelissen Grade

“Als ze willen staken, dat ze maar staken”. Het zijn de woorden van Ryanair topman Michael O’Leary op een persconferentie in Brussel. De hoge werkdruk onder piloten en cabinepersoneel leidt bij luchtvaartmaatschappijen over heel Europa tot stakingsaanzeggingen. Het sociaal overleg lijkt muurvast te zitten, de maatschappijen schrappen massaal vluchten. Maar wat betekent dat voor u?

Turbulente tijden

Wie reeds mag dromen van zijn welverdiende vliegvakantie naar de zon, dient helaas ook rekening te houden met enkele donderwolken. Ten gevolge van personeelstekort en geplande stakingen schrappen luchtvaartmaatschappijen als KLM en Brussels Airlines vluchten tijdens de zomermaanden. Reizigers zitten met heel wat vragen, vragen die zij aan de luchtvaartmaatschappij, maar ook aan hun reisorganisator stellen.

De vlucht maakt deel uit van een pakketreis

Maakt de vlucht deel uit van een pakketreis, dan geniet de reiziger de rechten uit de Reiswet. Een pakketreis ontstaat wanneer een reisorganisator verschillende reisdiensten, zoals vluchten en overnachtingen in een hotel, combineert.

Voor de aanvang van de reis kan de reisorganisator de pakketreisovereenkomst nog opzeggen wanneer hij deze niet kan uitvoeren als gevolg van onvermijdbare en buitengewone omstandigheden. De reisorganisator dient de reiziger zijn geld dan gewoon terug te betalen, zonder een bijkomende schadevergoeding verschuldigd te zijn. In tegenstelling tot wilde stakingen, zijn aangekondigde stakingen echter geen “onvermijdbare en buitengewone omstandigheden”. De reisorganisator kan de staking niet aanwenden om de pakketreisovereenkomst op te zeggen.

Voert de reisorganisator een reisdienst zoals een vlucht niet uit, bijvoorbeeld omdat die door de luchtvaartmaatschappij geannuleerd werd, dan wordt dat een non-conformiteit genoemd. De reisorganisator is aansprakelijk voor de goede uitvoering van de reisdiensten en moet verhelpen aan non-conformiteiten. Kan de vlucht niet doorgaan, dan is het in beginsel aan de reisorganisator om een andere vlucht te voorzien zodat de reis toch door kan gaan. Het principe is dat de reisorganisator voor een minstens evenwaardig alternatief zorgt, zonder dat hij de reiziger daarvoor enige kost mag aanrekenen.

De reisorganisator ziet zich geconfronteerd met zijn verplichtingen ten aanzien van de reiziger. Om aan die verplichtingen te kunnen voldoen, zal hij dikwijls bijkomende kosten moeten maken. De reisorganisator heeft het recht voor deze kosten verhaal te halen op de luchtvaartmaatschappij.

De reiziger boekte de vlucht afzonderlijk

Boekte de reiziger de vlucht zelf, bijvoorbeeld via de website van een luchtvaartmaatschappij of via de website van een bemiddelaar, dan kan hij niet genieten van de rechten uit de Reiswet. Maakt de vlucht geen deel uit van een pakketreis, dan kan de reiziger de organisator niet in rechte aanspreken. De Europese Passagiersverordening kent passagiers evenwel enkele belangrijke rechten toe.

Wordt de vlucht van de reiziger geannuleerd omwille van de aangekondigde stakingen, dan heeft hij de keuze tussen een gratis omboeking of de terugbetaling van de ticketprijs.

Werd de reiziger minder dan twee weken voor vertrek geïnformeerd over de annulering, dan kan hij aanspraak maken op een forfaitaire compensatie te betalen door de luchtvaartmaatschappij, of hij nu kiest voor een omboeking of voor een terugbetaling.

De luchtvaartmaatschappij is niet verplicht compensatie te betalen wanneer de annulering het gevolg is van buitengewone omstandigheden. Ook hier zijn aangekondigde stakingen echter geen buitengewone omstandigheden. De luchtvaartmaatschappij heeft immers de tijd om maatregelen te treffen om de overlast voor reizigers te beperken.

Gate closes

De rechten van de reiziger als passagier verschillen naargelang zijn vlucht een deel uitmaakt van een pakketreis of niet. Wanneer de vlucht wordt geannuleerd omwille van een aangekondigde staking, dan heeft hij in beide gevallen echter recht op een nieuwe vlucht. Terwijl de reiziger van zijn reisorganisator zal verwachten dat hij hem een alternatief aanbiedt zodat zijn reis kan doorgaan, zal de luchtvaartmaatschappij al snel voorstellen de ticketprijs gewoon terug te betalen. In dat laatste geval kan de reis echter in het water vallen. Nieuwe tickets kopen kan duur uitvallen. Alleen al om deze reden, zit de reiziger veiliger bij een specialist ter zaken, de reisorganisator.

Bron: Nelissen Grade