Consumentenbescherming bij de verwerving
van financiële diensten: de laatste ontwikkelingen (optioneel met handboek)

Prof. dr. Reinhard Steennot (UGent)

Webinar op donderdag 30 mei 2024


Handelspraktijken en consumentenbescherming:
recente topics onder de loep

Dr. Stijn Claeys en mr. Arne Baert (Racine)

Webinar op vrijdag 30 augustus 2024


Aandachtspunten bij het opstellen
en analyseren van ICT-contracten

Mr. Lynn Pype en mr. Liesa Boghaert (Timelex)

Webinar op donderdag 16 mei 2024

Oprichting digitaal consumentenplatform komt er aan: wet van 31 januari 2024 (LegalNews)

Auteur: Marc Vandecasteele (LegalNews)

Op 16 februari 2024 werd de Wet van 31 januari 2024 houdende oprichting van het digitaal consumentenplatform “Consumerconnect” gepubliceerd in het Staatsblad.

Het is de bedoeling om met de oprichting van Consumerconnect de positie van de consument te versterken door de consument vooreerst te begeleiden in diens zoektocht naar informatie over consumentenbescherming. Vandaag verstrekken verscheidene federale administraties en instanties elk vanuit hun bevoegdheden reeds informatie over consumentenbescherming. In een eerste fase wordt via Consumerconnect de informatie die raakt aan de bevoegdheden van de Federale Overheidsdienst Economie, KMO, Middenstand en Energie en de gekwalificeerde entiteiten, gecentraliseerd en op een overzichtelijke manier ter beschikking gesteld aan de gebruiker van het platform. Het is de ambitie om in een latere fase tevens andere federale administraties bij de uitrol van het platform te betrekken. Dit zal toelaten om ook informatie die valt onder de bevoegdheden van deze federale administraties via Consumerconnect te centraliseren en ter beschikking te stellen aan de gebruiker.

Consumerconnect vormt daarnaast ook een interactief platform dat de consument toelaat om vragen te stellen over consumentenbescherming. Net zoals het de ambitie is om, in het kader van de schaalbaarheid van het platform, andere federale administraties te betrekken in het luik rond de informatieverstrekking, is de doelstelling eveneens om in een latere fase andere contactpunten bij de werking van het platform te betrekken.

Consumerconnect biedt de consument ook de mogelijkheid om een melding in te dienen bij de inspectiediensten van de FOD Economie en bij bepaalde andere inspectiediensten.

Ten slotte is het de bedoeling om de consument ook de mogelijkheid te geven om via Consumerconnect desgevallend een aanvraag tot buitengerechtelijke regeling van een consumentengeschil bij een gekwalificeerde entiteit in te dienen.

Lees de volledige fiche van het wetsontwerp

Webinar

Consumentenbescherming bij de verwerving van financiële diensten: de laatste ontwikkelingen

Prof. dr. Reinhard Steennot, hoogleraar consumentenrecht en bankrecht UGent / voorzitter brc Verbruik

Live op 30 mei 2024, nadien on demand aangeboden.

 

» Bekijk alle artikels: Handel & Consument