Consumentenbescherming bij de verwerving
van financiële diensten: de laatste ontwikkelingen (optioneel met handboek)

Prof. dr. Reinhard Steennot (UGent)

Webinar op donderdag 30 mei 2024


Handelspraktijken en consumentenbescherming:
recente topics onder de loep

Dr. Stijn Claeys en mr. Arne Baert (Racine)

Webinar op vrijdag 30 augustus 2024


Aandachtspunten bij het opstellen
en analyseren van ICT-contracten

Mr. Lynn Pype en mr. Liesa Boghaert (Timelex)

Webinar op donderdag 16 mei 2024

Oneerlijke concurrentie blootgelegd bij Le Creuset (Caluwaerts Uytterhoeven)

Auteurs: Kristiaan CaluwaertsThaïs Habotte en Namitaa Shah (Caluwaerts Uytterhoeven)

Het iconische merk Le Creuset, bekend om zijn hoogwaardige keukenbenodigdheden, is recentelijk bestraft door het auditoraat van de Belgische Mededingingsautoriteit (BMA) met een aanzienlijke boete van bijna een half miljoen euro. Deze sanctie werd opgelegd vanwege een vermeend ongeoorloofd prijsbeleid van ‘verticale prijsbinding’ ten opzichte van haar distributeurs.

Met haar beleid streefde Le Creuset ernaar een specifiek prijsniveau op de markt te handhaven door de mogelijkheden van distributeurs te beperken om hun eigen verkoopprijzen aan consumenten vast te stellen. Dit bracht een beperking teweeg van de prijsconcurrentie tussen distributeurs.

De inbreuk duurde zo een 6,5 jaar en bestond uit diverse praktijken. In het bijzonder verbond Le Creuset zich ertoe te waken over de daadwerkelijke uitvoering van haar prijsbeleid en intervenieerde zij, waar nodig middels pressietactieken en sancties, bij haar distributeurs wanneer afwijkende prijzen werden gehanteerd. Daarnaast monitorde Le Creuset de promotionele activiteiten van haar distributeurs en verstrekte zij haar distributeurs informatie over prijswijzigingen die hun concurrenten hadden doorgevoerd of voorgenomen.

Het opleggen van verkoopprijzen maakt een inbreuk uit op artikel IV.1, §1 van het Wetboek van economisch recht en artikel 101, §1 van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie, die concurrentiebeperkende overeenkomsten tussen ondernemingen verbieden.

Het Franse merk, dat bekend staat om zijn kleurrijke gietijzeren pannen en keukengerei, erkende haar deelname aan de inbreuk en zou de voorwaarden van de schikking voorgesteld door het auditoraat van de BMA hebben aanvaard. De volledige beslissing van het auditoraat zal binnenkort nog gepubliceerd worden.

Dit incident onderstreept het belang van eerlijke concurrentie in de markt en het handhaven van consumentenrechten. De boete dient als een herinnering aan bedrijven dat het hanteren van eerlijke prijzen en het stimuleren van gezonde concurrentie van cruciaal belang is in het hedendaagse zakelijke landschap.

Bron: Caluwaerts Uytterhoeven

» Bekijk alle artikels: Handel & Consument