Procederen bij hoogdringendheid
in ondernemingszaken:
een praktische handleiding
Mr. Kim Swerts (Monard Law)
Webinar op donderdag 6 november 2025
Intellectuele rechten: recente ontwikkelingen
Dr. Nele Somers (Artes)
Webinar op vrijdag 10 oktober 2025
Ondernemingscontracten redigeren:
mogelijke valkuilen (inclusief boek)
Mr. Arie Van Hoe (Janson)
Mr. Olivier Vanden Berghe (Liedekerke)
Dhr. Dirk Deschrijver (Legal Advisor)
Dhr. Marc Taeymans (Thomas More Hogeschool)
Webinar op donderdag 2 oktober 2025
Interne onderzoeken
onder de wet private opsporing
Mr. Inger Verhelst en mr. Matthias Vandamme
(Claeys & Engels)
Webinar op donderdag 9 oktober 2025
Boek 6 BW en de begrippen
‘fout’, ‘schade’ en ‘causaal verband’:
wat is er behouden en wat is nieuw?
(inclusief handboek)
Prof. dr. Britt Weyts (UAntwerpen)
Webinar op vrijdag 4 juli 2025
Boek 7 BW. Nieuwe regels voor
bijzondere contracten op komst
Prof. dr. Thijs Tanghe en mr. Tijl Eggers (Eubelius)
Webinar op dinsdag 21 oktober 2025
Marketing zonder miserie: nieuwe aanbeveling van de GBA (Mr. Franklin)
Auteur: Olivier Sustronck (Mr. Franklin)
Direct marketing: het lijkt op zich onschuldig. Een nieuwsbrief hier, een gepersonaliseerd aanbod daar… Wat kan er misgaan? Als je de GDPR (Algemene Verordening Gegevensbescherming) over het hoofd ziet, toch behoorlijk veel.
Op 10 maart 2025 publiceerde de Belgische Gegevensbeschermingsautoriteit (GBA) een nieuwe en uitgebreide aanbeveling over de verwerking van persoonsgegevens in het kader van direct marketing ter openbare raadpleging. Deze aanbeveling 01/2025 zal de vorige versie uit 2020 vervangen en speelt in op juridische, technologische en maatschappelijke evoluties.
In deze blog vatten wij de belangrijkste aandachtspunten samen voor ondernemingen en organisaties die gebruik maken van direct marketingtechnieken.
Wat wordt verstaan onder ‘direct marketing’?
Belangrijke verduidelijking: ook voorbereidende activiteiten zoals profilering of het verzamelen van klantengegevens vallen hieronder. Zelfs communicatie van politieke partijen of non-profitorganisaties komt in aanmerking als direct marketing. Zie bijvoorbeeld de verschillende flyers die je binnenkrijgt van politici en politieke partijen naar aanleiding van verkiezingen.
Rechtsgrond onder de GDPR: toestemming of gerechtvaardigd belang?
De aanbeveling licht opnieuw de twee voornaamste rechtsgronden uit waarop ondernemingen hun direct marketingactiviteiten kunnen steunen:
- Toestemming: moet vrij, specifiek, geïnformeerd en ondubbelzinnig zijn. De GBA waarschuwt expliciet voor praktijken zoals vooraf aangevinkte vakjes of onduidelijke privacyverklaringen. Ook het “consent or pay”-model (bijvoorbeeld bij grote online platforms) wordt kritisch besproken.
Meta maakt van dit model bijvoorbeeld gebruik sinds oktober 2023. Gebruikers moeten kiezen tussen het gratis gebruik van de Meta-platformen, waarbij hun gebruikersdata wel wordt gebruikt voor gerichte advertenties. Gebruikers kunnen eveneens kiezen om 9,99 euro per maand te betalen, waardoor hun data hiervoor niet gebruikt wordt en zij geen advertenties te zien krijgen. Deze praktijk is niet expliciet verboden onder de GDPR, maar wordt toch afgeraden. Zie hiervoor onder andere het advies van de European Data Protection Board.
- Gerechtvaardigd belang: de GBA aanvaardt dat deze rechtsgrond kan worden gebruikt om direct marketing te sturen naar bestaande klanten. Dit is evenwel enkel mogelijk wanneer je kan aantonen dat het belang van de onderneming zwaarder weegt dan het recht op privacy van de ontvanger van direct marketing. Bij prospects (personen die nog geen klant zijn) is dit doorgaans moeilijker te verantwoorden.
Transparantie en rechten van betrokkenen
De aanbeveling van de GBA herinnert eraan dat deze rechten ook gelden bij communicatie naar professionele e-mailadressen, op voorwaarde dat deze naar natuurlijke personen herleidbaar zijn. Dit is bijvoorbeeld het geval wanneer een professioneel e-mailadres eruitziet als naam persoon@onderneming.be.
Praktische aandachtspunten
De GBA geeft in haar aanbeveling ook nog een aantal concrete richtlijnen en illustraties aan de hand van beslissingen van de Geschillenkamer.
Zo moeten bewaartermijnen moeten evenredig zijn. Stuur je nog altijd verjaardagskortingen naar iemand die tien jaar geleden eenmalig iets bij jouw onderneming kocht? Dan moet je misschien toch eens praktisch naar je bewaartermijnen kijken. Zo besliste de GBA dat een bewaartermijn van 18 jaar voor de gegevens van een zwangere vrouw als disproportioneel wordt beschouwd.
Profilering en gegevensverzameling door data brokers zijn eveneens uitdrukkelijk opgenomen als verwerkingen die onder direct marketing vallen.
Enkele tips voor compliance
- Vraag toestemming aan (toekomstige) klanten op een begrijpelijke en duidelijke manier.
- Beoordeel zorgvuldig of je een beroep doet op toestemming of gerechtvaardigd belang, en documenteer dit.
- Herbekijk het privacyverklaring en cookiebeleid van jouw onderneming, zeker als je gepersonaliseerde advertenties inzet. Het team van Mr. Franklin kan hierbij steeds helpen.
- Bied klanten laagdrempelige manieren aan om hun rechten uit te oefenen, waaronder een eenvoudige manier om uit te schrijven of toestemming in te trekken.
Tot slot
Bron: Mr. Franklin
» Bekijk alle artikels: Handel & Consument, Privacy & Gegevensbescherming