Internationale koop- en verkoopovereenkomsten: een aantal knipperlichten onder de loep
Mr. Kim Swerts (Monard Law)
Webinar op vrijdag 10 oktober 2025
Procederen bij hoogdringendheid
in ondernemingszaken:
een praktische handleiding
Mr. Kim Swerts (Monard Law)
Webinar op donderdag 6 november 2025
Boek 6 BW en de begrippen
‘fout’, ‘schade’ en ‘causaal verband’:
wat is er behouden en wat is nieuw?
(inclusief handboek)
Prof. dr. Britt Weyts (UAntwerpen)
Webinar op vrijdag 4 juli 2025
Contracten anno 2025
Concrete vragen over samenloop tussen contractuele en buitencontractuele aansprakelijkheid en over de aansprakelijkheid van hulppersonen
Prof. dr. Ignace Claeys en prof. dr. Thijs Tanghe (Eubelius)
Webinar op donderdag 3 juli 2025
Het gebruik van AI Chatbots en AI Agents in het handelsverkeer: juridische aandachtspunten
Mr. Lynn Pype en mr. Liesa Boghaert (Timelex)
Webinar op dinsdag 10 juni 2025
Antiwitwasverplichtingen en ondernemen: een overzicht van technieken en risicovolle sectoren, de juridische gevolgen van witwasmeldingen en de relatie met de bank
Dhr. Hans Van Hemelrijck (CFI) en
mr. Stijn De Meulenaer (Everest)
Webinar op dinsdag 20 mei 2025
Kunnen minderjarige ondernemers/influencers beschouwd worden als ondernemer. Wat betekent dit voor de ouders? (Dehaese & Dehaese)
Auteur: Jirte Forier (Dehaese & Dehaese)
Gevolgen voor de influencer en mogelijke risico’s voor hun ouder.
Heel wat populaire influencers op sociale media zijn jonge mensen en zijn in sommige gevallen zelfs nog minderjarig. Ook minderjarigen die regelmatig posts op sociale media plaatsen waarin producten worden gepromoot, en daaruit op regelmatige basis inkomsten behalen, kunnen worden beschouwd als een onderneming. Het gaat dan immers om het uitoefenen van beroepsbezigheden op zelfstandige basis, wanneer de minderjarige niet in loondienst is van een of ander bedrijf. Concreet moet de minderjarige dan ingeschreven worden in de kruispuntbank van ondernemingen en dient er een ondernemings- en btw-nummer te worden aangevraagd.
De minderjarige-influencer die als onderneming actief is, moet zich ook houden aan alle toepasselijke regelgeving, waaronder de bepalingen over reclame uit het Wetboek van economisch recht. Dit Wetboek bepaalt dat reclame effectief als reclame herkenbaar moet zijn en dat de consument transparant en duidelijk moet ingelicht worden dat het gaat over een commerciële boodschap.
De minderjarige-influencer die zich niet aan de toepasselijke regelgeving houdt, begaat mogelijk een fout die schade kan berokkenen bij derden. Denk maar aan het promoton van producten die schadelijke effecten zouden hebben. Het is niet ondenkbaar dat de minderjarige-influencer in dat geval wordt aangesproken door de schadelijder of diens ouders tot vergoeding van de geleden schade. Hij/zij kan in de eerste plaats persoonlijk aansprakelijk gesteld worden. Gelet op de vernieuwing van het aansprakelijkheidsrecht en de invoering van boek 6 in het Burgerlijk Wetboek, is de minderjarige van 12 jaar of meer aansprakelijk voor de schade veroorzaakt door zijn fout of door een ander tot aansprakelijkheid leidend feit.
Ook de ouders van de minderjarige-influencer kunnen in het aansprakelijkheidsbad getrokken worden. Het nieuwe boek 6 Aansprakelijkheidsrecht voert daarbij zelfs een foutloze aansprakelijkheid in voor ouders voor de schade berokkend door een minderjarige van jonger dan 16 jaar. Is de minderjarige 16 jaar of ouder op het ogenblik van het schade verwekkende feit, dan kunnen de ouders enkel aan hun aansprakelijkheid ontkomen, indien zij aantonen dat zij geen enkele fout begaan hebben.
Dit is een verstrenging ten opzichte van het huidige recht.
Dat ouders aansprakelijk worden gesteld voor de fouten begaan door een minderjarige-influencer, is dan ook allerminst ondenkbaar.
Bron: Dehaese & Dehaese
» Bekijk alle artikels: Handel & Consument, Verzekeringen & Aansprakelijkheid