Consumentenbescherming bij de verwerving
van financiële diensten: de laatste ontwikkelingen (optioneel met handboek)

Prof. dr. Reinhard Steennot (UGent)

Webinar op donderdag 30 mei 2024


Aandachtspunten bij het opstellen
en analyseren van ICT-contracten

Mr. Lynn Pype en mr. Liesa Boghaert (Timelex)

Webinar op donderdag 16 mei 2024


Handelspraktijken en consumentenbescherming:
recente topics onder de loep

Dr. Stijn Claeys en mr. Arne Baert (Racine)

Webinar op vrijdag 30 augustus 2024

Is het herroepingsrecht van toepassing op gepersonaliseerde spullen? (CGK Advocaten)

Auteur: CGK Advocaten

Wanneer je als consument een artikel via het internet aankoopt, beschik je over een herroepingsrecht. Concreet betekent dit dat je zonder bijkomende kosten van je aankoop af kan zien als blijkt dat je er niet tevreden over bent (bv. omdat een kledingstuk te klein, te groot is, of het artikel toch niet is zoals je verwacht had).

In de verkoopvoorwaarden mag de verkoper niet bepalen dat herroepingsrecht wordt uitgesloten – zo’n bepaling is niet geldig. Maar, op deze regel zijn er uitzonderingen. Zo’n uitzondering is er bv. voor gepersonaliseerde goederen. Laat je bv. fotoboek maken, of mokken bedrukken met een foto of eigen tekst dan kunnen de algemene voorwaarden wél bepalen dat het herroepingsrecht niet geldt.

Dat is ook logisch. Waar een kledingstuk nog perfect kan worden verkocht nadat het is geretourneerd, kan dat bij een gepersonaliseerd bedrukt product niet.

Wanneer je zakelijk spullen laat bedrukken, geldt het consumentenrecht sowieso niet. Ook als er niets over het herroepingsrecht in de voorwaarden staat, is het herroepingsrecht bij B2B-transacties niet van toepassing.

Maar of het nu gaat om B2B of B2C: in ieder geval kan je dus maar beter héél zeker zijn van je bestelling : samples vragen, een proefdruk ontvangen, … Op deze manier kan je 100% zeker zijn van je bestelling en worden zaken als het herroepingsrecht eigenlijk overbodig.

Het recht op conforme goederen leveren, blijft natuurlijk wel bestaan. Bestel je bijvoorbeeld bedrukte balpennen en blijken deze niet te schrijven? Dan is de leverancier verplicht om nieuwe balpennen te leveren.

Bron: CGK Advocaten

» Bekijk alle artikels: Handel & Consument