Boek 7 BW. Nieuwe regels voor
bijzondere contracten op komst
Prof. dr. Thijs Tanghe en mr. Tijl Eggers (Eubelius)
Webinar op dinsdag 21 oktober 2025
Procederen bij hoogdringendheid
in ondernemingszaken:
een praktische handleiding
Mr. Kim Swerts (Monard Law)
Webinar op donderdag 6 november 2025
Wenst u meerdere opleidingen
te volgen bij LegalLearning?
Overweeg dan zeker ons jaarabonnement
Krijg toegang tot +150 opleidingen
Live & on demand webinars
Voor uzelf en/of uw medewerkers
SUMMER DEAL 2025
10 webinars on demand naar keuze
10 webinars on demand voor €595
OVB – IBJ – ITAA – FSMA – BIV – NKN – Sam-Tes
Ondernemingscontracten redigeren:
mogelijke valkuilen (inclusief boek)
Mr. Arie Van Hoe (Janson)
Mr. Olivier Vanden Berghe (Liedekerke)
Dhr. Dirk Deschrijver (Legal Advisor)
Dhr. Marc Taeymans (Thomas More Hogeschool)
Webinar op donderdag 2 oktober 2025
Intellectuele rechten: recente ontwikkelingen
Dr. Nele Somers (Artes)
Webinar op vrijdag 10 oktober 2025
GBA beveelt Freedelity te voldoen aan de AVG (Racine)
Auteur: Stijn Claeys (Racine)
De Gegevensbeschermingsautoriteit (GBA) heeft Freedelity, een Belgisch bedrijf dat gespecialiseerd is in de verzameling en het gedeelde gebruik van identiteits- en contactgegevens van consumenten en dat door menig retail gebruikt wordt om getrouwheidsprogramma’s en klantenkaarten op te zetten, aangemaand om te voldoen aan de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). De GBA heeft vastgesteld dat de via Freedelity verkregen toestemming voor de verwerking van deze gegevens niet voldoet aan de wettelijke vereisten van de AVG en dat de beginselen inzake minimale gegevensverwerking en opslagbeperking niet zijn nageleefd
Belangrijkste bevindingen:
- Toestemming: De toestemming van consumenten moet vrij, geïnformeerd en specifiek zijn. Freedelity voldeed hier niet aan, aangezien sommige retailers consumenten onder druk zetten om toestemming te geven door commerciële voordelen te koppelen aan de acceptatie van algemene voorwaarden. De toestemming is dan onvoldoende ‘vrij’ gegeven.
- Minimale gegevensverwerking: Alleen de noodzakelijke gegevens in functie van de rechtsgrond voor de verwerking (hier veelal het ‘legitiem belang’ van een retailer om klanten te informeren over de uitvoering van de overeenkomst en over gelijkaardige producten en diensten) mogen worden verzameld en verwerkt. Freedelity verzamelde echter meer gegevens dan nodig was voor de beoogde doeleinden
- Opslagbeperking: Gegevens mogen niet langer worden bewaard dan noodzakelijk. Freedelity hield gegevens langer vast dan toegestaan. Er was geen voldoende analyse van hoe lang gegevens bijvoorbeeld nodig zijn in functie van aankoopbeslissingen van klanten.
Takeaways voor retailers:
- Zorg ervoor dat de toestemming van consumenten altijd vrij, geïnformeerd en specifiek is.
- Verzamel en verwerk alleen de gegevens die strikt noodzakelijk zijn voor het beoogde doel.
- Beperk de bewaartermijn van gegevens tot wat wettelijk is toegestaan en noodzakelijk is voor het doel.
Globaal genomen komt het er dus op aan om de Freedelity en andere tools aan te passen aan de specifieke situatie van uw verkooppunt.
Bron: Racine
» Bekijk alle artikels: Handel & Consument, Privacy & Gegevensbescherming