Handelspraktijken en consumentenbescherming:
recente topics onder de loep

Dr. Stijn Claeys en mr. Arne Baert (Racine)

Webinar op vrijdag 30 augustus 2024


Consumentenbescherming bij de verwerving
van financiële diensten: de laatste ontwikkelingen (optioneel met handboek)

Prof. dr. Reinhard Steennot (UGent)

Webinar op donderdag 30 mei 2024


Aandachtspunten bij het opstellen
en analyseren van ICT-contracten

Mr. Lynn Pype en mr. Liesa Boghaert (Timelex)

Webinar op donderdag 16 mei 2024

Druist het gebruik van “Google adwords” in tegen de eer en waardigheid van een (internet)apotheek? – Cassatie 7 juni 2018 (LegalNews.be)

Auteur: LegalNews.be

Publicatiedatum: 07/07/2018

Het cassatieberoep was gericht tegen een beslissing van de Nederlandstalige raad van beroep van de Orde van Apothekers van 20 oktober 2016.

Het standpunt van de Orde van Apothekers

De appelrechters stellen vast dat “Google adwords” een publicitaire techniek is en dat de “Google-advertentie” leidt naar het volledige aanbod van de niet-voorschriftplichtige geneesmiddelen van de internetapotheek, met inbegrip van de promoties die daarbij worden voorgesteld.

Zij oordelen dat:

  • het feit dat een apotheker een ondernemer is die gerechtigd is op vrije mededinging hem niet ontslaat van de naleving van de wettelijke, reglementaire en deontologische regels die berusten op de plicht de fundamentele regels van het beroep na te leven
  • het gebruik van “Google adwords” niet anders kan worden gezien dan als een lokmiddel voor het volledige aanbod van een internetapotheek waarbij de eiseres beoogt haar omzet te verhogen door cliënteel te onttrekken aan apotheken in de fysieke nabijheid van dat cliënteel, waar uit de aard van de zaak de farmaceutische zorg bij de aflevering van een geneesmiddel met grotere zorgvuldigheid kan worden verstrekt, o.m. door raadgeving bij het gebruik, eventueel aanraden een arts te raadplegen, opvolging therapietrouw, zicht op eventuele overconsumptie en interacties van geneesmiddelen
  • geneesmiddelen niet kunnen worden verhandeld als gewone koopwaar maar in functie van hun verantwoord en rationeel gebruik in een specifieke context en binnen een structuur waar persoonlijk contact met een apotheker de regel is
  • het gebruik van “Google adwords” door de eiseres in de context van een apotheek een “commerciële overdrijving” is die indruist tegen de eer en de waardigheid van het beroep van apotheker

De visie van het Hof van Cassatie

Krachtens artikel I.1, 1°, Wetboek Economisch Recht wordt voor de toepassing van dat Wetboek onder onderneming verstaan elke natuurlijke persoon of rechtspersoon die op duurzame wijze een economisch doel nastreeft. Krachtens artikel IV.1, § 1, 2° en 3°, van dat Wetboek zijn, zonder dat daartoe een voorafgaande beslissing vereist is, alle besluiten van ondernemingsverenigingen verboden welke ertoe strekken of tot gevolg hebben dat de mededinging op de Belgische betrokken markt of op een wezenlijk deel ervan merkbaar wordt verhinderd, beperkt of vervalst.

Apothekers, ook al zijn zij geen kooplieden in de zin van artikel 1 Wetboek van Koophandel en ook al hebben zij een maatschappelijke functie, oefenen een activiteit uit die gericht is op de uitwisseling van goederen of diensten. Zij streven op duurzame wijze een economisch doel na en zijn aldus in de regel ondernemingen in de zin van I.1, 1°, Wetboek Economisch Recht. De Orde van apothekers is een beroepsvereniging waarbij alle beroepsbeoefenaars wettelijk moeten aansluiten.

Krachtens de bepalingen van de Apothekerswet zijn de Orde bepaalde taken opgedragen, inzonderheid toe te zien op het eerbiedigen van de deontologie en op de handhaving van de eer, de bescheidenheid, de eerlijkheid en de waardigheid van haar leden. De Orde streeft hierbij geen economisch doel na maar vervult een wettelijke taak waarvoor zij een regulerende bevoegdheid heeft gekregen van de overheid. Dit belet evenwel niet dat zij een ondernemingsvereniging is in de zin van artikel IV.1, § 1, Wetboek Economisch Recht zodat haar beslissingen in overeenstemming moeten zijn met de eisen van de voormelde bepalingen van het Wetboek Economisch Recht.

Een beslissing van een raad van beroep die aan een of meer apothekers beperkingen oplegt in de mededinging die niet vereist zijn om de fundamentele regels van het beroep te handhaven of aan de dringende eisen van de regelmatige normale toediening van de gezondheidszorgen te voldoen, maar die in werkelijkheid ertoe strekken bepaalde materiële belangen van apothekers te begunstigen of een bepaald economisch stelsel te installeren of in stand te houden, is in strijd met artikel IV.1, § 1, 2° en 3°, Wetboek Economisch Recht.

Lees het Cassatie-arrest

» Bekijk alle artikels: Handel & Consument