Buitencontractuele aansprakelijkheid:
het nieuwe boek 6 is een feit

Prof. dr. Ignace Claeys en prof. dr. Thijs Tanghe (Eubelius)

Webinar op dinsdag 5 maart 2024


Consumentenbescherming bij de verwerving
van financiële diensten: de laatste ontwikkelingen (optioneel met handboek)

Prof. dr. Reinhard Steennot (UGent)

Webinar op donderdag 30 mei 2024


Aandachtspunten bij het opstellen
en analyseren van ICT-contracten

Mr. Lynn Pype en mr. Liesa Boghaert (Timelex)

Webinar op donderdag 16 mei 2024


Dagelijks bestuur in de vennootschap:
een analyse aan de hand van 18 praktijkvragen

Mr. Vanessa Ramon en mr. Julie Hoflack (Crivits & Persyn)

Webinar op vrijdag 15 maart 2024

Black Friday of Black November? 4 juridische tips voor je reclamecampagnes (Sirius Legal)

Auteur: Bart Van den Brande (Sirius Legal)

De Amerikaanse koopjesdag Black Friday is al enkele jaren ook in België erg populair. Dit jaar valt het ons op dat de campagnes over Black Friday precies al heel de maand november lopen. En we zijn er nog niet van verlost, er is niet alleen Black Friday zelf, maar het hele weekend en de maandag die erop volgt (Cyber Monday) geven Belgische winkels en webshops kortingen en bedenken ze leuke acties.

Bij al deze acties en promoties fronsen wij vaak de wenkbrauwen, want de regels rond reclame worden niet altijd netjes nageleefd. Ook de media besteden er heel wat aandacht aan dit jaar. VRT Nws waarschuwt op basis van een onderzoek van Test Aankoop voor valse kortingen en producten van slechte kwaliteit. Ook FOD Economie komt tegenwoordig met waarschuwingen en tips voor Black Friday.

Wil je zelf met je webshop geïnformeerd aan de slag voor Black Friday of andere campagnes? Lees deze 4 juridische tips die je helpen om campagne te voeren volgens de regels van de kunst en de wet. Zo kan jij in alle vertrouwen campagne voeren en help je om de geloofwaardigheid van Black Friday weer op te krikken.

Prijsaanduiding in reclame

Je bent niet verplicht om een prijs te vermelden in je reclameboodschap. Doe je dat toch, dan moet je de prijs op een leesbare, zichtbare en ondubbelzinnige manier weergeven. Verder ben je verplicht om de totale prijs op te geven, inclusief de btw en alle andere kosten die de consument verplicht moet bijbetalen (denk maar aan verzendkosten, recupelbijdragen, …). Zijn er geen verzendkosten omdat je bijvoorbeeld kan kiezen om je aankoop gratis af te halen, dan moet je het bedrag van de verzendkosten niet vermelden.

Wil je in je reclameboodschap melding maken van prijskortingen, dan moet je rekening houden met een aantal bijkomende regels:

  • Zo moet de vermindering of korting betrekking hebben op de prijs die je voorheen gedurende enige tijd toegepast hebt. Het is dus niet toegelaten om de prijs enkele dagen ervoor op te trekken.
  • De consument moet een werkelijk voordeel genieten. Dit betekent dat je niet van een “prijsvermindering” of “korting” mag spreken wanneer je de korting toepast op de adviesprijs zonder deze zelf te hebben toegepast. In zo’n geval moet je duidelijk aangeven dat je je prijs vergelijkt met de adviesprijs (bv. 10% lager dan de adviesprijs) en het dus niet gaat om een korting.
  • Tot slot mag je de termen “solden” en “opruiming” enkel gebruiken tijdens de wettelijke soldenperiodes, en dus niet in je reclameboodschappen voor het koopjesweekend van Black Friday. Al is deze regel wel in strijd met Europees recht. Je kan hier meer over lezen in dit artikel.
Misleidende reclame

Vereenvoudigd gesteld is reclame misleidend als het (1) de consument bedriegt of kan bedriegen en (2) de consument ertoe brengt iets aan te kopen wat hij anders nooit gekocht zou hebben. Daarbij moet het niet altijd gaan over foutieve informatie. Ook juiste informatie of het weglaten van bepaalde informatie kan de consument misleiden. Bij de beoordeling moet je altijd rekening houden met de gemiddelde consument die behoort tot de doelgroep van je reclameboodschap.

Let ook op met overdrijvingen in reclame. Je mag je producten best omschrijven als ‘de mooiste’ of ‘de snelste’. Van zodra je de overdrijving echter als een objectieve boodschap verpakt, is de kans groot dat de gemiddelde consument de overdrijving niet meer herkent en dus bedrogen wordt.

Vergelijkende reclame

Als je je eigen producten of diensten wil vergelijken met die van je concurrent, dan moet je enkele strikte voorwaarden naleven. Deze hebben we al uitvoerig besproken in een vorig blogartikel “Vergelijkende reclame: do’s en don’ts”, maar we vatten de acht cumulatieve voorwaarden graag nog even kort samen.

Vergelijkende reclame:

  1. mag niet misleidend zijn;
  2. moet betrekking hebben op gelijkaardige goederen of diensten;
  3. moet de relevante en controleerbare en objectieve kenmerken van de goederen en diensten, zoals bijvoorbeeld de prijs, vergelijken;
  4. mag niet leiden tot verwarring met goederen of diensten van een concurrent;
  5. mag zich niet kleinerend uitlaten over concurrenten of hun goederen of diensten;
  6. mag geen oneerlijk voordeel halen uit de bekendheid van een concurrent of de oorsprongsbenaming van concurrerende goederen;
  7. moet in elk geval, voor goederen met een benaming van oorsprong, betrekking hebben op goederen met dezelfde benaming;
  8. mag goederen of diensten niet voorstellen als een imitatie of namaak van goederen of diensten met een beschermd handelsmerk of beschermde handelsnaam.
Direct marketing

E-mailmarketing wordt nog steeds beschouwd als een van de meest effectieve saleskanalen. Je weet uiteraard dat je sinds de GDPR wetgeving erg voorzichtig moet omgaan met de persoonsgegevens van je klanten en prospecten. Je mag hen niet zomaar reclamemails sturen. Hou rekening met enkele aandachtspunten:

  • Zorg ervoor dat je je kan beroepen op een geldige rechtsgrond. Bij direct marketing gaat het vooral over ofwel voorafgaande toestemming, ofwel het gerechtvaardigd belang.
  • Als je reclamemails verstuurt aan bestaande klanten voor gelijkaardige producten of diensten als degene die zij eerder gekocht hebben, dan kan je je in principe beroepen op het gerechtvaardigd belang en heb je geen toestemming nodig.
  • Als je je beroept op het gerechtvaardigd belang, dan moet je dit duidelijk beschrijven en documenteren in je verwerkingsregister en transparant meedelen in je privacy policy.
  • Voorzie in elke reclamemail een mogelijkheid om uit te schrijven (en als je de letter van de GBA wil volgen, ook meteen de mogelijkheid om zich te verzetten tegen elk verder gebruik van de persoonsgegevens voor direct marketingdoeleinden).

Bron: Sirius Legal

» Bekijk alle artikels: Handel & Consument