Consumentenbescherming bij de verwerving
van financiële diensten: de laatste ontwikkelingen (optioneel met handboek)
Prof. dr. Reinhard Steennot (UGent)
Webinar op donderdag 30 mei 2024
Aandachtspunten bij het opstellen
en analyseren van ICT-contracten
Mr. Lynn Pype en mr. Liesa Boghaert (Timelex)
Webinar op donderdag 16 mei 2024
Handelspraktijken en consumentenbescherming:
recente topics onder de loep
Dr. Stijn Claeys en mr. Arne Baert (Racine)
Webinar op vrijdag 30 augustus 2024
Bereid uw algemene voorwaarden (B2B) voor op hun (her-)examen (K law)
Auteur: David Van Iseghem (K law)
Publicatiedatum: 20/10/2020
Zijn uw algemene voorwaarden nog ‘up-to-date’? Bieden ze nog voldoende bescherming bij gewijzigde of onvoorziene omstandigheden? De wetgever heeft bovendien het ondernemings- en contractenrecht recent grondig gewijzigd, waardoor vele algemene voorwaarden vanaf 1 december 2020 (deels) ongeldig of niet afdwingbaar (kunnen) zijn. Hieronder vindt u alvast een kleine (niet-exhaustieve) test:
- Is er een imprevisieclausule opgenomen, die bepaalt dat er bij onvoorziene omstandigheden een aanpassing van de overeenkomst en de prijs kan worden opgelegd of dat hierover minstens moet worden heronderhandeld?
- Wordt er bepaald dat, als de koper niet meer aan bepaalde ratio’s (bv. liquiditeit, e.d.) voldoet, de lopende bestelling kan worden geannuleerd of opgeschort in afwachting van geschikte waarborgen?
- Heeft u een prijsherzieningsclausule opgenomen? Opgelet: als gevolg van de B2B-wet vermoedt men dat eenzijdige (prijs-)wijzigingen zonder geldige reden onrechtmatig zijn. Geef daarom steeds een geldige reden voor een eenzijdige prijswijziging, zoals: wijzigingen in de grondstofprijzen of de diensten van toeleveranciers of wetswijzigingen.
- Is de leveringstermijn voldoende ruim of (zelfs) niet-bindend, zodat in geval van een redelijke vertraging geen vertragingsboetes en/of de ontbinding van de overeenkomst opdoemen?
- Wordt er bepaald dat de niet-betaling van één vervallen factuur alle niet-vervallen facturen opeisbaar maakt?
- Wordt de aansprakelijkheid beperkt tot een bepaald soort schade of maximale tussenkomst? Opgelet: als gevolg van de nieuwe B2B-wet vermoedt men dat elk beding dat de aansprakelijkheid beperkt voor de eigen opzet, zware fout of deze van de aangestelden onrechtmatig is; ook het recht op schadevergoeding in geval van wanprestatie mag niet op ongepaste of onredelijke wijze worden beperkt of uitgesloten.
- Wordt er gestipuleerd dat de koper bij niet-nakoming een forfaitair bedrag (bv. 20 %) verschuldigd is voor de geleden schade en gederfde winst? Opgelet: als gevolg van de nieuwe B2B-wet vermoedt men dat kennelijk onevenredige schadevergoedingsbedragen onrechtmatig zijn.
» Bekijk alle artikels: Handel & Consument