Boek 3 ‘Goederenrecht’ vier jaar later:
een evaluatie aan de hand van 15 vragen

Dr. Siel Demeyere (Eubelius)

Webinar op dinsdag 6 mei 2025


Update Omgevingsrecht:
recente wijzigingen onder de loep

Mr. Bart De Becker (De Becker Advocaten)

Webinar op dinsdag 18 februari 2025


Wenst u meerdere opleidingen
te volgen bij LegalLearning?

Overweeg dan zeker ons jaarabonnement 

 

Krijg toegang tot +150 opleidingen

Live & on demand webinars

Voor uzelf en/of uw medewerkers


Schadevergoeding bij de onregelmatige gunning van overheidsopdrachten

Dhr. Constant De Koninck (Rekenhof)

Webinar op donderdag 5 juni 2025


De oplevering, haar gevolgen
en de (tienjarige) aansprakelijkheid.
Recente rechtspraak (2022 – 2024)

Mr. Els Op de Beeck en mr. Sophie De Krock (Schoups)

Webinar op donderdag 6 februari 2025


Contractuele modaliteiten van beleggingsvastgoed

Mr. Ruben Volckaert, mr. Manon De Craene

en mr. Maarten Heyvaert (Bricks Advocaten)

Webinar op donderdag 20 maart 2025

Verhuur in Brussel: vanaf 1 januari 2025 nieuwe richtlijnen voor de registratie van huurcontracten (Andersen)

Auteur: Ulrike Beuselinck (Andersen)

Vanaf 1 januari 2025 zijn verhuurders in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest verplicht om woninghuurovereenkomsten (eveneens) te registreren in een nieuw gewestelijk systeem.
Opgelet, deze verplichte registratie vervangt niet de federale registratie via MyRent. De federale registratieverplichting blijft eveneens gelden.

Met deze nieuwe eigen gewestelijke registatieverplichting wenste de Brusselse regering een gedetailleerdere aanpak te introduceren, specifiek afgestemd op de Brusselse huurmarkt.

1. Wat houdt de nieuwe registratie in?

Het nieuwe systeem, beheerd door de Gewestelijke Dienst voor de registratie van huurovereenkomsten, vereist dat verhuurders een aantal documenten en gegevens indienen.

1.1 Welke documenten moeten geregistreerd worden?

  • De ondertekende huurovereenkomst,
  • Eventuele bijlagen bij de overeenkomst,
  • De plaatsbeschrijving bij aanvang van de huur.

1.2. Welke gegevens moeten ingevoerd worden?

Bij de registratie moeten verhuurders ook metadata over de huurovereenkomst invoeren, waaronder:

  • De identiteit van de verhuurder: Naam, geboortedatum, adres, en e-mailadres. Indien de verhuurder een rechtspersoon is, moet ook het ondernemingsnummer worden opgegeven.
  • De identiteit van de huurder: Naam, geboortedatum, adres, en e-mailadres.
  • De identificatie van het verhuurde goed:
    • Type woning (bv. appartement, studio, huis),
    • Adres en eventueel kadastraal perceel,
    • Bewoonbare oppervlakte, aantal slaapkamers, bouwjaar, en een beschrijving van de leefruimtes en bijgebouwen.
  • Comfort en voorzieningen: Beschikbaarheid van individuele of collectieve nutsmeters, en de energieprestatie van het goed (inclusief certificaatnummer).
  • Belangrijkste elementen van de huurovereenkomst:
    • Type van de huurovereenkomst (hoofdverblijfplaats, studentenwoning, enz.),
    • Huurprijs en periodiciteit,
    • Start- en einddatum van de overeenkomst,
    • Eventuele bijkomende kosten (forfaitaire of provisionele lasten).

Deze uitgebreide gegevensregistratie dient volgens de Brusselse regering om zowel juridische zekerheid te bieden aan beide partijen als om het gewest te ondersteunen bij beleidsvoering, zoals de transparantie van de huurmarkt en leegstandsbestrijding.

2. Wat verandert er voor verhuurders?

2.1 De verantwoordelijkheid voor registratie

Het blijft de verantwoordelijkheid van de verhuurder om de huurovereenkomst binnen twee maanden na ondertekening te registreren. Indien dit niet gebeurt, kan de huurder de registratie op zich nemen. Op zich is dit niet nieuw, maar de Brusselse verhuurder dient er wel over te waken dat hij in het juiste platform tot registratie overgaat. Zoals al gemeld blijft ook de federale registratie via het andere federale platform van Myrent bestaan.

2.2 Kosteloze registratie

Het nieuwe Brusselse registratiesysteem is gratis.

2.3 Geen boetes, maar wel sancties

Hoewel er geen financiële boetes meer zijn bij laattijdige registratie, kunnen er wel burgerrechtelijke gevolgen optreden, zoals het verlies van het recht op huurindexering of de mogelijkheid om bepaalde opzeggingsclausules in te roepen.

2.4 Digitale en alternatieve registratie

Registratie gebeurt in principe elektronisch via een gewestelijk platform. Voor natuurlijke personen zonder digitale middelen zijn er alternatieven zoals registratie per post of via een afspraak bij een loketdienst.

3. Waarom is dit belangrijk voor verhuurders?

De inhoud van de registratie is niet vrijblijvend. Een incomplete of niet-geregistreerde overeenkomst kan niet alleen juridische onzekerheid veroorzaken, maar ook financiële gevolgen hebben. Denk bijvoorbeeld aan:

  • Het verlies van huurindexatie.
  • Problemen bij geschillen of opzeggingen.

Daarnaast vereist de Brusselse registratie meer details dan de federale registratie, zoals uitgebreide informatie over de woning en het energiecertificaat. Het is belangrijk om voorbereid te zijn op deze nieuwe verplichtingen.

Bron: Andersen

» Bekijk alle artikels: Bouw & Vastgoed

Boeken in de kijker: