Oude successieplanningen onder de loep:
wat bij gewijzigde omstandigheden?

Mr. Rinse Elsermans (Cazimir)

Webinar op donderdag 18 februari 2027


Generatieve AI
in de juridische praktijk

Dr. Wim De Mulder (KU Leuven)

Webinar op donderdag 25 februari 2027


Koop-verkoop van onroerend goed:
obstakels uit de praktijk

Mr. Jérémy Vanderheyde en mr. Karel Veuchelen

(Scale / Schoups)

Webinar op donderdag 19 november 2026


Omgevingsprocedure:
de allerlaatste ontwikkelingen

Mr. Bart De Becker (De Becker Advocaten)

Webinar op donderdag 26 november 2026


Cryptomunten en de fiscaliteit

Mr. Dave van Moppes (Tuerlinckx Advocaten)

Webinar op donderdag 28 januari 2027


Successieplanning anno 2027

Mr. Olivier De Keukelaere en mr. Nathalie Labeeuw (Cazimir)

Webinar op donderdag 4 maart 2027

Leegstand is stilstand: hoe vermijd je een leegstandsbelasting? (De Groote – De Man)

Auteur: Marie Houbrechts (De Groote – De Man)

Gemeentes heffen steeds meer belastingen op leegstaande woningen en gebouwen. Indien je een leegstand pand bezit, zal je dat snel financieel voelen: leegstandsbelastingen zijn vaak niet laag, én lopen bovendien op.

Wat is leegstandsbelasting?

De leegstandsbelasting heeft als doel leegstand en verwaarlozing van gebouwen te bestrijden. Steden en gemeenten maar ook de Vlaamse overheid proberen (tegelijk en parallel) via het heffen van een leegstandsheffing de verkommering van commerciële en residentiële gebouwen te bestrijden.

Iedere stad of gemeente kan een leegstandsreglement opstellen met specifieke regels. De tarieven verschillen, en allerhande lokale verplichtingen en vrijstellingsgronden kunnen van toepassing zijn.

Om dit als eigenaar of belanghebbende op te vangen, is het belangrijk om preventief te werk te gaan en je bewust te zijn van de toepasselijke lokale regels voor jouw gebouwen. Zodra een gebouw is opgenomen in het leegstandsregister, zal de jaarlijkse belasting jaar na jaar oplopen.

Wie betaalt de leegstandbelasting?

Indien je eigenaar, vruchtgebruiker, opstalhouder of erfpachter bent, kan je aangesproken worden als belastingplichtige.

Je zal op de hoogte worden gebracht van de opname van je pand op de inventaris via een administratieve akte. Deze administratieve akte bevat feitelijke vaststellingen van het pand en redenen waarom het pand op de inventaris leegstand en verwaarlozing wordt opgenomen.

Kan je de leegstandbelasting vermijden?

Het is belangrijk om vanaf deze kennisgeving snel te handelen, door bezwaar in te dienen of de juiste vrijstellingsaanvragen te doen.  Ook tegen de jaarlijkse belastingheffing kan bezwaar worden ingediend.

Mensen vergeten dikwijls niet enkel de inventarisatie, maar ook de heffing aan te vechten, of andersom.

Het is bovendien niet altijd duidelijk of je gemeente op een correcte manier haar reglement heeft toegepast en er kunnen betwistingen zijn over de al dan niet toepasselijkheid van bepaalde vrijstellingen en het naleven van andere wettelijke vereisten.

Daarbovenop kan ook de Vlaamse overheid, op basis van de feitelijke vaststellingen die een gemeente doet omtrent leegstand, een belasting heffen.

Eens je pand op een inventaris leegstand of verwaarlozing is opgenomen, is het niet eenvoudig om de cascade aan heffingen een halt toe te roepen.

Bron: De Groote – De Man

» Bekijk alle artikels: Bouw & Vastgoed, Successie & Vermogen

Boeken in de kijker: