Wenst u meerdere opleidingen
te volgen bij LegalLearning?
Overweeg dan zeker ons jaarabonnement
Krijg toegang tot +150 opleidingen
Live & on demand webinars
Voor uzelf en/of uw medewerkers
Samenwerkingsvormen in de bouw:
een praktijkgericht overzicht van diverse contracten
Mr. Jens Rediers, mr. Jef Feyaerts
en mr. Sophie De Krock (Schoups)
Webinar op dinsdag 10 juni 2025
Boek 3 ‘Goederenrecht’ vier jaar later:
een evaluatie aan de hand van 15 vragen
Dr. Siel Demeyere (Eubelius)
Webinar op dinsdag 6 mei 2025
Schadevergoeding bij de onregelmatige gunning van overheidsopdrachten
Dhr. Constant De Koninck (Rekenhof)
Webinar op donderdag 5 juni 2025
Contractuele modaliteiten van beleggingsvastgoed
Mr. Ruben Volckaert, mr. Manon De Craene
en mr. Maarten Heyvaert (Bricks Advocaten)
Webinar op donderdag 20 maart 2025
Het onlosmakelijk verbonden karakter van handelingen deels losgelaten (UAntwerpen)
Auteur: Yannick Smeets (UAntwerpen)
Een project dat meerdere vergunnings- of meldingsplichtige handelingen omvat, moet al die handelingen integreren in 1 gezamenlijke aanvraag. Gebeurt dat niet, is de aanvraag in de regel onontvankelijk.
Op die manier was het de bedoeling de voornaamste vernieuwing van de omgevingsvergunning, met name de integratie van maar liefst 5 soorten vergunningen in 1, toch op een manier te kunnen afdwingen.
Maar, zoals dat gaat, durft de slinger al eens door te slaan.
In het verleden werd namelijk vaak opgeworpen dat wanneer een bemaling nodig zou zijn, de vergunningsaanvraag onontvankelijk zou zijn zonder bemaling. De Raad maakte met dat soort argumenten vrij snel komaf, maar voegde daar nadien nog wel de nuance aan toe dat de effecten van die bemaling wél reeds in de eventuele screeningsnota aan bod moeten komen.
Een andere discussie die echter vaker de kop begint op te steken, is die van de onlosmakelijke verbondenheid van de oprichting van kmo-units en de mogelijke ingedeelde inrichtingen of activiteiten die daarin zouden (kunnen) worden ondergebracht…
In een recent arrest van 16 januari 2025 bevestigt de Raad voor Vergunningsbetwistingen zijn eerder standpunt dat dit geen zaak betreft van ontvankelijkheid van de aanvraag.
Aangezien volgens de aanvrager nog niet gekend is welke bedrijven zich in de kmo-units zouden gaan vestigen en de bedrijven zelf in zullen staan voor het aanvragen van de vereiste vergunningen voor hun activiteiten, is er volgens de Raad van enige onlosmakelijke verbondenheid geen sprake.
De Raad zet hier terecht de ontvankelijkheid van de aanvraag buiten schot.
Essentieel daarvoor is namelijk dat alle handelingen die nodig zijn om het project te realiseren, in 1 aanvraag zitten. Niet dat er voor een stedenbouwkundig vergund project nadien geen enkele andere (milieu)aanvraag meer nodig zou mogen zijn…
Verliest men in dit kader zeker niet de intussen al legendarische motivering uit het oog dat zulks “een zaak van handhaving is en niet van vergunningverlening”.
» Bekijk alle artikels: Bouw & Vastgoed