Wenst u meerdere opleidingen
te volgen bij LegalLearning?
Overweeg dan zeker ons jaarabonnement
Krijg toegang tot +150 opleidingen
Live & on demand webinars
Voor uzelf en/of uw medewerkers
Contracten anno 2025:
een praktijkgerichte blik na de inwerkingtreding van boek 6 BW
Prof. dr. Ignace Claeys en prof. dr. Thijs Tanghe (Eubelius)
Webinar op donderdag 6 februari 2025
De oplevering, haar gevolgen
en de (tienjarige) aansprakelijkheid.
Recente rechtspraak (2022 – 2024)
Mr. Els Op de Beeck en mr. Sophie De Krock (Schoups)
Webinar op donderdag 6 februari 2025
Boek 3 ‘Goederenrecht’ vier jaar later:
een evaluatie aan de hand van 15 vragen
Dr. Siel Demeyere (Eubelius)
Webinar op dinsdag 6 mei 2025
Schadevergoeding bij de onregelmatige gunning van overheidsopdrachten
Dhr. Constant De Koninck (Rekenhof)
Webinar op donderdag 5 juni 2025
Contractuele modaliteiten van beleggingsvastgoed
Mr. Ruben Volckaert, mr. Manon De Craene
en mr. Maarten Heyvaert (Bricks Advocaten)
Webinar op donderdag 20 maart 2025
Het beheer door de gemeente als bepalend criterium voor het statuut als gemeenteweg – ja of nee (UAntwerpen)
Auteur: Yannick Smeets (UAntwerpen)
Een gemeenteweg is een openbare weg die onder het rechtstreekse en onmiddellijke beheer van de gemeente valt, ongeacht de eigenaar van de grond.
Maar moet een gemeenteweg een openbare weg zijn die onder het beheer van de gemeente staat? Of staat iedere openbare weg automatisch onder het beheer van de gemeente?
Aan hoeveel eigenschappen moet een weg met andere woorden voldoen om als gemeenteweg te (kunnen) worden beschouwd? De Raad voor Vergunningsbetwistingen (RvVb) lijkt het antwoord op die vraag niet altijd even eenduidig te beantwoorden…
In eerdere rechtspraak nam de RvVb namelijk aan dat, van zodra de weg een openbaar karakter kent, het beheer daarvan blijkens de parlementaire voorbereiding bij de gemeente hoort te liggen.
In die rechtspraak brengt de Raad beide elementen dus samen onder 1 criterium waarbij het openbaar karakter van de weg rechtstreeks en onmiddellijk tot het verplichte beheer door de gemeente moet leiden.
In een recent arrest van 5 december 2024 neemt de Raad dan weer het tegenovergestelde standpunt in. De Raad motiveert daarin (kort maar krachtig, en eveneens op basis van de parlementaire werken) dat aan twee cumulatieve voorwaarden voldaan moet zijn opdat er sprake kan zijn van een gemeenteweg.
In deze rechtspraak onderscheidt de Raad dus wél enerzijds het openbaar karakter van de weg en anderzijds het beheerscriterium als op zichzelf staand criterium.
Wordt vervolgd…
» Bekijk alle artikels: Bouw & Vastgoed