Precontractuele aansprakelijkheid:
een overzicht van recente wetgeving en rechtspraak, inclusief voorbeeldclausules
Mr. Roeland Moeyersons (Andersen)
Webinar op donderdag 13 februari 2025
Update Omgevingsrecht:
recente wijzigingen onder de loep
Mr. Bart De Becker (De Becker Advocaten)
Webinar op dinsdag 18 februari 2025
Boek 3 ‘Goederenrecht’ vier jaar later:
een evaluatie aan de hand van 15 vragen
Dr. Siel Demeyere (Eubelius)
Webinar op dinsdag 6 mei 2025
Schadevergoeding bij de onregelmatige gunning van overheidsopdrachten
Dhr. Constant De Koninck (Rekenhof)
Webinar op donderdag 5 juni 2025
De oplevering, haar gevolgen
en de (tienjarige) aansprakelijkheid.
Recente rechtspraak (2022 – 2024)
Mr. Els Op de Beeck en mr. Sophie De Krock (Schoups)
Webinar op donderdag 6 februari 2025
Contracten anno 2025:
een praktijkgerichte blik na de inwerkingtreding van boek 6 BW
Prof. dr. Ignace Claeys en prof. dr. Thijs Tanghe (Eubelius)
Webinar op donderdag 6 februari 2025
Guidelines – vastgoedbemiddeling met consumenten (Forum Advocaten)
Auteurs: Annelies Janssen en Frederic Rosiers (Forum Advocaten)
De FOD Economie heeft recent de ‘Guidelines – Vastgoedbemiddeling met consumenten’ gepubliceerd. Deze guidelines zijn bedoeld om zowel de kwaliteit van de dienstverlening te waarborgen als de transparantie richting consumenten te verhogen. In dit blogbericht zetten we de belangrijkste aspecten van deze richtlijnen op een rij.
Voorafgaande informatieverstrekking
Vastgoedmakelaars moeten consumenten vóór het sluiten van de bemiddelingsovereenkomst duidelijk informeren over de volgende elementen:
- De voornaamste kenmerken van de diensten
- De identiteit, adres- en contactgegevens
- De totale prijs inclusief belastingen
- De wijze van betaling, levering of uitvoering van de dienst
- De datum waarop de dienstverlening een aanvang neemt
- Het bestaan van een eventuele interne klachtendienst
- De eventuele algemene voorwaarden
- Vermelding en adres van de beroepsorganisatie, dit is het BIV.
Vermeldingen op websites en sociale media
Alle commerciële communicatie op onder andere website en sociale media, dient transparant te zijn.
Dit impliceert onder meer duidelijke informatie omtrent de aangeboden diensten, prijzen en de identiteit van de vastgoedmakelaar (naam, ondernemingsnummer, adres en contactgegevens).
Tevens dient de beroepsorganisatie (BIV) met contactgegevens te worden vermeld, de beroepstitel en waar deze werd toegekend evenals een verwijzing naar de van toepassing zijnde beroepsregels (dit is het reglement van Plichtenleer voor vastgoedmakelaars) en de wijze van toegang ertoe.
Voormelde informatie dient makkelijk, rechtstreeks en permanent toegankelijk te zijn.
Informatie bij overeenkomsten buiten de verkoopruimte
Wanneer overeenkomsten buiten de verkoopruimte worden gesloten, bijvoorbeeld bij de consument thuis, dan dient de vastgoedmakelaar voorafgaand aanvullende informatie te verstrekken, waaronder de details over het herroepingsrecht van 14 dagen, met name de voorwaarden, de termijn en de modaliteiten voor de uitoefening van het herroepingsrecht.
Consumenten hebben het recht om binnen 14 dagen na het sluiten van de bemiddelingsovereenkomst deze te herroepen, zonder opgave van redenen. Dit recht dient duidelijk vermeld en de consument dient te worden geïnformeerd over de modaliteiten ervan. De consument dient hierover nauwkeurig te worden geïnformeerd.
Er wordt best een modelformulier voorzien dat de consument kan gebruiken als die het herroepingsrecht zou willen uitoefenen.
De consument dient tevens geïnformeerd dat hij het recht zal verliezen als de dienst al volledig uitgevoerd is nadat de dienst werd aangevangen met uitdrukkelijk akkoord van de consument (die dit tevens dient te erkennen).
De vastgoedmakelaar dient mee te delen dat de consument kosten zal dienen te vergoeden in geval van herroeping nadat al een aanvang is genomen met de dienstverlening.
Prijsaanduiding
Vastgoedmakelaars zijn verplicht hun tarieven (commissieloon) duidelijk en ondubbelzinnig te afficheren, inclusief btw en alle andere kosten. Deze informatie dient schriftelijk, leesbaar en goed zichtbaar te zijn voor de consument.
Als de vastgoedmakelaar ook andere diensten verleent (bv. plaatsbeschrijvingen), dan dient deze prijs eveneens te worden geafficheerd.
Oneerlijke handelspraktijken zijn verboden
Een aantal handelspraktijken zijn onder alle omstandigheden oneerlijk. In andere gevallen zijn de concrete omstandigheden relevant om te beoordelen of de praktijk oneerlijk is.
De vastgoedmakelaar zorgt er dus voor dat hij geen praktijken hanteert die consumenten op een oneerlijke manier kunnen misleiden of beïnvloeden.
Inhoud van de bemiddelingsovereenkomst
De overeenkomst moet op een duurzame drager zijn opgemaakt en dient essentiële elementen te bevatten, waaronder :
- De datum en plaats van ondertekening
- Herroepingsbeding
- Een duidelijke omschrijving van de opdracht en de omvang van de bevoegdheden (inclusief eventuele onderhandelingsbevoegdheden en de grenzen hiervan)
- De gebruikte publiciteitskanalen
- Een lijst van de benodigde attesten (de consument kan deze zelf aanleveren of de makelaar machtigen om ze op te vragen, waarbij de kosten en voorwaarden duidelijk moeten worden vermeld.)
- Het totale tarief inclusief btw. Bij gebruik van een percentage op de verkoopprijs moet dit inclusief btw worden aangegeven.
- De consument dient minstens maandelijks op een duurzame drager te worden geïnformeerd omtrent de stand van zaken. Vermeld op welke wijze dit zal gebeuren.
- Als de opdracht exclusief is, moet dit duidelijk worden vermeld. Is dit het geval, mag de overeenkomst maximaal 6 maanden duren. Vermeld ook zeker hoe lang de exclusivietit duurt. Een schadebeding wegens miskenning van de exclusiviteit mag maximaal 75% van uw tarief bedragen en dient in verhouding te staan met de schade die u effectief kan lijden.
- Informatie over de (bepaalde of onbepaalde) duur en eventuele (stilzwijgende) verlenging of opzegging van de overeenkomst
U leest hierover meer in ons blogbericht “Het einde van KB Freya?! Vergeet uw bemiddelingsovereenkomsten niet aan te passen!”
Mag de vastgoedmakelaar cash ontvangen?
De vastgoedmakelaar mag cash ontvangen, maar niet meer dan 3.000 EUR in totaal.
Opgepast: het betreft hier de betaling voor de verrichte bemiddelingsdiensten. Voor de aankoop van een onroerend goed geldt een totaalverbod op cashbetalingen.
Klachtenbehandeling
Vastgoedmakelaars dienen te beschikken over een procedure voor het behandelen van klachten.
Men dient zo snel mogelijk te reageren op de klacht en alles in het werk te stellen (redelijke inspanning) in een efficiënte oplossing te voorzien.
Sancties bij inbreuken
De Economische Inspectie heeft de bevoegdheid om controles inzake naleving van deze guidelines door te voeren en eventuele overtredingen te bestraffen met waarschuwingen of administratieve geldboetes.
Het is daarom essentieel voor vastgoedmakelaars om deze richtlijnen grondig door te nemen en toe te passen in hun dagelijkse praktijk.
Wat als de opdrachtgever (consument) weigert het commissieloon te betalen?
De opdrachtgever is consument en weigert halsstarrig om het commissieloon effectief te betalen. Wat kan u doen en waarmee dient u rekening te houden? Lees hierover meer in onze blog “Makelaarscommissie invorderen bij de consument? – nieuwe wetgeving!”
Bron: Forum Advocaten
» Bekijk alle artikels: Bouw & Vastgoed, Handel & Consument