Wenst u meerdere opleidingen
te volgen bij LegalLearning?
Overweeg dan zeker onze voordeelformules!
Krijg toegang tot +250 opleidingen
Live & on demand webinars
Met tussenkomst van de kmo-portefeuille
Successieplanning anno 2027
Mr. Olivier De Keukelaere en mr. Nathalie Labeeuw (Cazimir)
Webinar op donderdag 4 maart 2027
Generatieve AI
in de juridische praktijk
Dr. Wim De Mulder (KU Leuven)
Webinar op donderdag 25 februari 2027
Cryptomunten en de fiscaliteit
Mr. Dave van Moppes (Tuerlinckx Advocaten)
Webinar op donderdag 28 januari 2027
Corporate Governance
voor familiebedrijven
Mr. Sofie Lerut (advocaat)
Webinar op donderdag 8 oktober 2026
Oude successieplanningen onder de loep:
wat bij gewijzigde omstandigheden?
Mr. Rinse Elsermans (Cazimir)
Webinar op donderdag 18 februari 2027
De vastgoedinvesteerder aan zet: het verlaagd btw-tarief voor afbraak en heropbouw geldt voortaan ook voor verhuurde woningen en appartementen! (Cazimir)
Auteur: Cazimir Advocaten
Zes maanden na de verstrenging van het verlaagde btw-tarief van 6% voor afbraak en heropbouw, wordt de regeling opnieuw uitgebreid. Vanaf 1 juni 2024 komen woningen en appartementen die bedoeld zijn voor langdurige verhuur aan particulieren in aanmerking voor dit verlaagde btw-tarief.
Aan deze uitbreiding zijn enkele belangrijke “sociale” voorwaarden verbonden. Allereerst moet het gaan om een “bescheiden woning” met een maximale bewoonbare oppervlakte van 200m². Bovendien moet een heropgerichte woning als woonruimte worden verhuurd aan een natuurlijk persoon die er onmiddellijk zijn domicilie zal vestigen. Daarnaast geldt het verlaagde btw-tarief alleen bij een “langdurige verhuur”. Dit houdt in dat de woning minstens 15 jaar verhuurd moet worden aan (opeenvolgende) particuliere huurder(s). Gedurende deze 15-jarige periode mag de woning dus niet voor andere doeleinden worden gebruikt.
Merk op dat deze regeling niet van toepassing is op overdrachten of verkopen van dergelijke onroerende goederen. Indien bijvoorbeeld een projectontwikkelingsvennootschap haar project overdraagt aan een verbonden investeringsvennootschap, kan het verlaagde btw-tarief niet worden toegepast, zelfs niet wanneer de appartementen of woningen later verhuurd worden. In dat geval geldt het standaard btw-tarief van 21%. Indien woningen gebouwd worden door een investeerder met het oog op latere verhuur, is het dus cruciaal om onmiddellijk de juiste entiteit (de investeerder) te laten optreden als bouwheer, zodat geen belaste levering van de onroerende goederen moet gebeuren.
Aan de andere kant lijkt het wel mogelijk om het verlaagde btw-tarief toe te passen wanneer een vennootschap een woning heropbouwt en vervolgens verhuurt aan haar bedrijfsleider. De kosteloze terbeschikkingstelling van een woning aan haar bedrijfsleider zou o.i. evenwel niet onder het toepassingsgebied van deze nieuwe regeling vallen.
Tot slot merken wij op dat de nieuwe regeling gekoppeld is aan een reeks vormvoorwaarden die al bekend zijn van de bestaande regeling. Zo zal onder meer een voorafgaande verklaring moeten worden ingediend via Myminfin.
Bron: Cazimir Advocaten
» Bekijk alle artikels: Bouw & Vastgoed, Successie & Vermogen

















