Wenst u meerdere opleidingen
te volgen bij LegalLearning?
Overweeg dan zeker ons jaarabonnement
Krijg toegang tot +150 opleidingen
Live & on demand webinars
Voor uzelf en/of uw medewerkers
Artificiële intelligentie in het HR-proces:
juridische aandachtspunten
Mr. Inger Verhelst en mr. Matthias Vandamme
(Claeys & Engels)
Webinar op vrijdag 7 februari 2025
Privacy, gegevensbescherming
& arbeidsrecht:
een actueel overzicht
Mr. Isabel Plets (Lydian)
Webinar op donderdag 8 mei 2025
Werken met (buitenlandse) onderaannemers met focus op de wijzigingen vanaf 1 januari 2025
Mr. Dieter Dejonghe en mr. Veerle Van Keirsbilck
(Claeys & Engels)
Webinar op donderdag 13 maart 2025
Ontslagrecht
een overzicht van recente rechtspraak
Mr. Kato Aerts en mr. Sarah Witvrouw (Lydian)
Webinar op donderdag 20 februari 2025
Zet het Hof van Justitie de bevoegdheid van de sociale inspectie om op zoek te gaan in bedrijfsinformatiesystemen op losse schroeven? (Mploy)
Auteur: Ludo Vermeulen (Mploy)
HvJ 4 oktober 2024, C-631/22
De Oostenrijkse politie had de gsm in beslag genomen van de geadresseerde van een pakketje, nadat bij een controle was vastgesteld dat dit pakketje 85 gram cannabis bevatte. Vervolgens deed de politie vergeefse pogingen om het mobieltje te ontgrendelen om toegang te krijgen tot de gegevens die daarin waren opgeslagen. Zij had geen toestemming van het parket of van een rechter.
Het Hof constateert dat de toegang tot persoonsgegevens die op dergelijke informatiedrager staan een ernstige of zelfs zeer ernstige inmenging kan zijn in de grondrechten van de betrokkene. Dergelijke inmenging moet ‘proportioneel’ zijn. De ernst van het strafbare feit waarnaar het onderzoek loopt, vormt een van de belangrijkste parameters wanneer de evenredigheid van zo’n ernstige inmenging wordt getoetst. Een dergelijke inmenging in het privéleven en de bescherming van gegevens moet wettelijk zijn vastgesteld, hetgeen inhoudt dat de nationale wetgever voldoende nauwkeurig moet bepalen met welke elementen rekening moet worden gehouden, met name de aard of de categorieën van de betrokken strafbare feiten.
Verder moet een rechterlijke instantie of een onafhankelijke bestuursrechtelijke entiteit een dergelijke toegang vooraf toetsen, behalve in naar behoren aangetoonde spoedeisende gevallen. Deze toetsing moet zorgen voor een eerlijk evenwicht tussen de legitieme belangen in verband met het onderzoek in het kader van de criminaliteitsbestrijding enerzijds, en de grondrechten op eerbiediging van het privéleven en de bescherming van persoonsgegevens anderzijds.
Een gsm zal meestal veel meer persoonsgegevens (foto’s, filmpjes, berichten, bankgegevens, enzovoort) bevatten dan andere informatiedragers zoals een laptop of een bedrijfscomputer. Het Sociaal Strafwetboek maakt geen onderscheid tussen de soorten informatiedragers en kan dat ook niet doen gezien de snelle technologische evolutie.
De regeling van de bevoegdheid van de sociale inspectie krachtens artikel 42/2 juncto 28 en 29 Soc.Sw. beantwoordt aan geen enkele van deze voorwaarden, terwijl ook mobiele telefoons als informatiedragers onder de reikwijdte van artikel 28 en 29 vallen en laptops en andere toestellen evengoed de door het Hof beschreven gevoelige persoonsgegevens (kunnen) bevatten.
Bron: Mploy
» Bekijk alle artikels: Arbeid & Sociale zekerheid, Privacy & Gegevensbescherming