Artificiële intelligentie in het HR-proces:
juridische aandachtspunten
Mr. Inger Verhelst en mr. Matthias Vandamme
(Claeys & Engels)
Webinar op vrijdag 7 februari 2025
Ontslagrecht
een overzicht van recente rechtspraak
Mr. Kato Aerts en mr. Sarah Witvrouw (Lydian)
Webinar op donderdag 20 februari 2025
Privacy, gegevensbescherming
& arbeidsrecht:
een actueel overzicht
Mr. Isabel Plets (Lydian)
Webinar op donderdag 8 mei 2025
Wenst u meerdere opleidingen
te volgen bij LegalLearning?
Overweeg dan zeker ons jaarabonnement
Krijg toegang tot +150 opleidingen
Live & on demand webinars
Voor uzelf en/of uw medewerkers
Werken met (buitenlandse) onderaannemers met focus op de laatste wijzigingen
Mr. Dieter Dejonghe en mr. Veerle Van Keirsbilck
(Claeys & Engels)
Webinar op donderdag 13 maart 2025
Update zorgvuldigheidsplicht: inwerkingtreding uitgesteld naar 1 januari 2026 (Schoups)
Zoals aangegeven in ons nieuwsbericht van 17 december 2024, zou de nieuwe wetgeving die aannemers verplicht om de identificatiegegeven, verblijfs- en werkvergunningen van het personeel en de zelfstandigen van buitenlandse onderaannemers te controleren, worden uitgesteld. De oorspronkelijk vooropgestelde datum van 1 januari 2025 bleek namelijk niet wenselijk noch haalbaar.
Op de Ministerraad van 20 december 2024 werd ondertussen een concrete datum van uitgestelde inwerkingtreding vastgelegd, met name 1 januari 2026. Het besluit dat dit uitstel vastlegt, is op de valreep op 31 december 2024 in werking getreden.
Nadere toelichting vinden we in de nota aan de Vlaamse Regering bij het ontwerpbesluit. Uit een onderzoek in samenwerking met de RSZ is namelijk gebleken dat het toepassingsgebied van de nieuwe wetgeving te ruim werd opgevat. De verruimde zorgvuldigheidsplicht is ingevoerd voor alle sectoren zonder enige uitzondering. Dit houdt in dat ook sectoren met een laag risico op misbruik of met een eerder uitzonderlijk gebruik van onderaannemers hieraan onderworpen zijn.
Omdat het Europese proportionaliteitsbeginsel hiermee in het gedrang komt, zou het de bedoeling zijn om het toepassingsgebied alsnog te beperken tot bepaalde risicosectoren, zodat de administratieve overlast die hiermee gepaard gaat voor de bedrijven met een laag-risico beperkt kan blijven.
Daarnaast is uit dit onderzoek gebleven dat een check-applicatie niet zal zorgen voor de beoogde administratieve vereenvoudiging. Om die reden zal er wellicht enkel van start worden gegaan met de ontwikkeling van het meldloket, van zodra het toepassingsgebied van de wetgeving is aangepast.
Om voldoende tijd te voorzien voor de aanpassing van het decreet en het Besluit van de Vlaamse Regering en om alle ontwikkelingen en testen te kunnen afronden met betrekking tot de meldapplicatie, wordt de datum van inwerkingtreding aldus met een jaar uitgesteld.
Bron: Schoups
» Bekijk alle artikels: Arbeid & Sociale zekerheid