HR-aspecten bij M&A transacties

Mr. Nele Van Kerrebroeck (Linklaters)

Webinar op donderdag 16 mei 2024


Vakantiedagen en het arbeidsrecht

Mr. Kato Aerts en mr. Sarah Witvrouw (Lydian)

Webinar op dinsdag 11 juni 2024


Tewerkstelling van buitenlandse werknemers:
nakende ingrijpende wijzigingen

Mr. Sophie Maes en mr. Simon Albers (Claeys & Engels)

Webinar op donderdag 25 april 2024


Het nieuwe Boek 6:
de impact op de werkvloer

Mr. Chris Persyn (Cautius)

Webinar op donderdag 4 juli 2024


Intellectuele eigendomsrechten in de onderneming:
wie is eigenaar van door werknemers en dienstverleners ontwikkelde creaties?

Dr. Nele Somers (ARTES) en mr. Veerle Scheys (Mploy)

Webinar op dinsdag 23 april 2024

Transparantie aanvullende pensioenen – Nieuwigheden voor werkgevers en pensioeninstellingen (Lydian)

Auteurs: Jurgen De Vreese en Alexander Vandenbergen (Lydian)

Op 2 februari 2023 werd de wet tot wijziging van verscheidene bepalingen ter versterking van de transparantie in het kader van de tweede pensioenpijler gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad. Deze nieuwe wet beoogt de informatie over aanvullende pensioenen te optimaliseren en een aantal administratieve vereenvoudigingen door te voeren. Zowel voor werkgevers (i.e. de inrichters) als pensioeninstellingen (verzekeraars en pensioenfondsen) brengt de wet heel wat nieuwigheden met zich mee. Wij lichten hieronder de belangrijkste punten voor u uit.

1. WAT BETEKENT DIT VOOR DE WERKGEVERS?

Voor de werkgevers voorziet de nieuwe wet in een aantal administratieve vereenvoudigingen en aanpassingen inzake de informatieverplichtingen:

  • Vanaf 1 januari 2024 zal Sigedis instaan voor het opstellen en meedelen van het pensioenoverzicht (de vroegere pensioenfiche) aan alle aangeslotenen. De regels over de manier waarop de gegevens in het pensioenoverzicht worden voorgesteld en berekend, zullen nog in een KB worden vastgelegd.
  • Vanaf 1 januari 2023 werd de informatieverplichting van de inrichter twee maanden voorafgaand aan pensionering i.v.m. de mogelijkheid tot opname in kapitaal of rente opgeheven. De verschillende informatieprocedures bij uittreding, pensionering en overlijden worden verduidelijkt.
  • De wet voorziet in de mogelijk om vanaf 1 januari 2023 ook alle andere “actieve” informatieverplichtingen (bv. informatie bij pensionering) over te dragen aan Sigedis.
  • Een aantal formulieren die sommige werkgevers dienden over te maken aan de FSMA, kwamen vanaf 1 januari 2023 te vervallen, m.n.:
    • De kennisgeving aan de FSMA bij de verandering van pensioeninstelling en eventuele overdracht van reserves (formulier WAP-3).
    • De kennisgeving aan de FSMA van het aantal individuele pensioentoezeggingen (formulier WAP-4).
2. WAT BETEKENT DIT VOOR DE PENSIOENINSTELLINGEN?

De wet zorgt er in eerste instantie voor dat een aantal informatieverplichtingen die reeds van toepassing waren op pensioenfondsen, door de opname in de Wet Aanvullende Pensioenen, nu ook van toepassing worden op verzekeraars. Het gaat om:

  • de algemene bepalingen inzake informatieverplichtingen (inzake o.a. gemakkelijke leesbaarheid, het gebruiken van heldere, bondige en begrijpelijke taal, bewaring op een duurzame drager, modaliteiten van informatieverstrekking, …).
  • de informatieverplichtingen aan de “toekomstige deelnemers” vóór of bij de aansluiting.
  • de informatieverplichtingen over het pensioenplan en het transparantieverslag dat aan de aangeslotenen en rentegenieters ter beschikking moet worden gesteld.
  • de informatieverplichtingen tijdens de uitbetalingsfase.

Daarnaast zullen de ingestelde administratieve vereenvoudigingen niet enkel van dienst zijn voor de werkgevers, maar ook voor de pensioeninstellingen:

  • Vanaf 1 januari 2024 zal Sigedis instaan voor het opstellen en meedelen van het pensioenoverzicht (de vroegere pensioenfiche) aan alle aangeslotenen.
  • De wet voorziet in de mogelijk om vanaf 1 januari 2023 ook alle andere “actieve” informatieverplichtingen (bv. informatie bij pensionering) over te dragen aan Sigedis en om informatie bestemd voor alle aangeslotenen en/of rentegenieters (bv. transparantieverslag) via mypension.be ter beschikking te stellen.
  • De verschillende informatieprocedures bij uittreding, pensionering en overlijden worden verduidelijkt.
3. TO DO?

Nu de wet gepubliceerd werd in het Belgisch Staatsblad, zal het nuttig zijn om volgende acties te ondernemen:

  • Werkgevers en pensioeninstellingen stemmen best af over in hoeverre zij bijkomend beroep wensen doen op Sigedis en mypension.be waar deze mogelijkheid / keuzevrijheid door de wet wordt voorzien.
  • De pensioeninstellingen dienen rekening te houden met de nieuwe informatieverplichtingen die op hen van toepassing zijn.
  • De bestaande interne procedures inzake informatieverplichtingen en de uitbetalingsprocedure worden best nagekeken en aangepast waar nodig.

Bron: Lydian

» Bekijk alle artikels: Arbeid & Sociale zekerheid