Ontslagrecht
een overzicht van recente rechtspraak
Mr. Kato Aerts en mr. Sarah Witvrouw (Lydian)
Webinar op donderdag 20 februari 2025
Privacy, gegevensbescherming
& arbeidsrecht:
een actueel overzicht
Mr. Isabel Plets (Lydian)
Webinar op donderdag 8 mei 2025
Wenst u meerdere opleidingen
te volgen bij LegalLearning?
Overweeg dan zeker ons jaarabonnement
Krijg toegang tot +150 opleidingen
Live & on demand webinars
Voor uzelf en/of uw medewerkers
Werken met (buitenlandse) onderaannemers met focus op de laatste wijzigingen
Mr. Dieter Dejonghe en mr. Veerle Van Keirsbilck
(Claeys & Engels)
Webinar op donderdag 13 maart 2025
Overeenkomsten met externe consultants:
aandachtspunten anno 2025
Mr. Dieter Dejonghe en mr. Ines Vandevelde
(Claeys & Engels)
Webinar op donderdag 15 mei 2025
Artificiële intelligentie in het HR-proces:
juridische aandachtspunten
Mr. Inger Verhelst en mr. Matthias Vandamme
(Claeys & Engels)
Webinar op vrijdag 7 februari 2025
Ketenaansprakelijkheid: registratieplatform zal er niet zijn op 1 januari 2025 (Recht op zaterdag)
Op 11 december 2024 heeft minister Zuhal Demir hierover volgende uitleg gegeven in de Commissie voor Economie, Werk, Sociale Economie, Wetenschap en Innovatie van het Vlaams Parlement:
‘Het was inderdaad de beslissing van de vorige regering om de inwerkingtreding van de nieuwe regelgeving te koppelen aan de ontwikkeling van de databank. In de nota van de Vlaamse Regering werd in de repliek op het SERV-advies (Sociaal-Economische Raad van Vlaanderen) duidelijk gesteld dat de regelgeving slechts in werking treedt wanneer de applicatie, waarmee de aanwezigheid van de gegevens kan worden geverifieerd, operationeel is.
Juridisch gezien was en is het uiteraard niet mogelijk om een inwerkingtreding aan een gebeurtenis te koppelen. Daarom moest er op dat moment een concrete datum worden bepaald. Die is door de toenmalige Vlaamse Regering vastgelegd op 1 januari 2025.
Ik kan u meegeven dat, op basis van de eerste analyses die afgelopen zomer in samenwerking met de Rijksdienst voor Sociale Zekerheid (RSZ) werden uitgevoerd, bleek dat deze applicatie niet voor 1 januari 2025 klaar zou kunnen zijn, mede omdat het decreet nog aangepast moet worden aan de Europese regelgeving. Bovendien blijkt dat de applicatie niet alle gegevens zal kunnen genereren, waardoor dit een extra planlast zou betekenen voor bedrijven. De bedoeling van de applicatie was echter net om die planlast te verminderen.
Ik zal daarom inderdaad aan de regering vragen om de datum van inwerkingtreding uit te stellen, zodat we in de tussentijd samen met de RSZ de applicatie in orde kunnen brengen, het meldloket kunnen ontwikkelen en het decreet kunnen aanpassen aan de Europese regelgeving.’
» Bekijk alle artikels: Arbeid & Sociale zekerheid