HR-aspecten bij M&A transacties
Mr. Nele Van Kerrebroeck (Linklaters)
Webinar op donderdag 16 mei 2024
Het nieuwe Boek 6:
de impact op de werkvloer
Mr. Chris Persyn (Cautius)
Webinar op donderdag 4 juli 2024
Vakantiedagen en het arbeidsrecht
Mr. Kato Aerts en mr. Sarah Witvrouw (Lydian)
Webinar op dinsdag 11 juni 2024
Impact Coronacrisis op uw sociale verkiezingsprocedure (Claeys & Engels)
Auteur: Claeys & Engels
Publicatiedatum: 25/03/2020
Covid19 brengt ook het vlot verloop van de sociale verkiezingsprocedure in het gedrang. Zoals wij u in onze newsflash van gisteren berichtten, hebben de sociale partners een akkoord bereikt om de verkiezingsprocedure op te schorten vanaf dag X+36. Intussen heeft de Nationale Arbeidsraad (NAR) een advies uitgebracht over de punten die wettelijk geregeld moeten worden om de opschorting en de toekomstige hervatting van de verkiezingsprocedure in goede banen te leiden. Wij vatten deze voor u samen:
Wanneer zullen uw sociale verkiezingen plaatsvinden?
Wat met uw huidige verkiezingsprocedure?
Wat als u geen kandidatenlijsten heeft ontvangen?
Wat met de verkiesbaarheidsvoorwaarden voor de kandidaten?
De NAR stelt dat alle verkiesbaarheidsvoorwaarden van de kandidaten beoordeeld moeten worden op de oorspronkelijk geplande dag Y. Dit geldt ook voor de vervangende kandidaten die ten laatste op de nieuwe dag X+76 worden voorgedragen. Concreet zal de kandidaat bijvoorbeeld zes maanden anciënniteit bereikt moeten hebben op de oorspronkelijk geplande dag Y.
Wat met de tweede anciënniteitsvoorwaarde voor uitzendkrachten?
Sedert deze verkiezingen kunnen uitzendkrachten stemgerechtigd zijn bij de gebruiker. Hiervoor moet de uitzendkracht voldoen aan een dubbele anciënniteitsvoorwaarde, die voldaan moet zijn gedurende twee referteperiodes. De eerste periode liep vanaf 1 augustus 2019 tot en met dag X. De tweede periode loopt vanaf dag X tot en met dag X+77. In deze tweede periode moet de uitzendkracht in totaal minstens gedurende 26 arbeidsdagen tewerkgesteld zijn. De NAR stelt voor dat deze tweede anciënniteitsvoorwaarde wordt geneutraliseerd gedurende de opschorting van de verkiezingsprocedure. M.a.w., de tweede anciënniteitsperiode loopt vanaf dag X tot en met dag X+35 en herneemt vanaf de nieuwe dag X+36 tot en met de nieuwe dag X+77.
Wat met de bestaande organen en huidige beschermde werknemers?
Wat met de ontslagbescherming van de kandidaten van 2020?
Wordt de occulte periode ‘verlengd’ door de opschorting van de sociale verkiezingsprocedure?
Wat met de bescherming van de werknemer die in 2016 kandidaat was, maar niet opkomt in 2020? Hoe wordt de beschermingsvergoeding berekend ingeval van ontslag?
► ingeval van een ontslag vóór 18 maart 2020: het variabel deel moet berekend worden op basis van het loon vanaf de ontslagdatum tot en met de datum waarop de eerste vergadering van de nieuw verkozen OR of het CPBW had plaatsgevonden indien de verkiezingsprocedure niet was opgeschort. Het gaat dus om de periode tot uiterlijk de oorspronkelijk geplande dag Y+45 (normaal in juni 2020).
► ingeval van een ontslag vanaf 18 maart 2020: het variabel deel moet berekend worden op basis van het loon vanaf de ontslagdatum tot en met de datum waarop de eerste vergadering van de nieuw verkozen OR of het CPBW volgens de hervatte verkiezingsprocedure zal plaatsvinden. Het gaat dus om de periode tot uiterlijk de nieuwe dag Y+45 (normaal in december 2020).
Wat met de bescherming van de huidige beschermde werknemers wanneer u in december 2019 geen verkiezingsprocedure moest opstarten?
Wanneer u de wettelijke drempels van 50 of 100 werknemers niet meer bereikte in de wettelijke referteperiode en u bijgevolg in december 2019 geen sociale verkiezingsprocedure moest opstarten voor het CPBW en/of de OR, en de bestaande organen dus niet hernieuwd moeten worden, blijven de kandidaten die in 2016 verkozen werden hun bescherming genieten tot zes maanden te rekenen vanaf de eerste nieuwe dag Y (dus in principe te rekenen vanaf 16 november 2020). Dit geldt ook wanneer u in 2020 geen nieuwe verkiezingen moet organiseren bij gebrek aan de vereiste kandidaturen.
ACTIEPUNT
Hoewel de opschorting van de verkiezingsprocedure nog wettelijk bevestigd moet worden, dient u uw verkiezingsprocedure volgens de FOD WASO reeds vanaf dag X+36 voorlopig stop te zetten. Enkel wanneer er geen enkele kandidatenlijst werd ingediend (en dit voor geen enkele personeelscategorie), mag u de procedure definitief stopzetten.
We passen momenteel onze website www.socialelections.be aan zodat u daar binnenkort een nieuwe Covid19 verkiezingskalender kan downloaden.
De hoger beschreven principes uit het advies van de NAR moeten nog eerst verwerkt worden in de wetgeving. Wij informeren u zodra de aangepaste wetgeving er is en zullen hierover ook een webinar organiseren. De datum en de uitnodiging volgen nog.
» Bekijk alle artikels: Arbeid & Sociale zekerheid