Wenst u meerdere opleidingen
te volgen bij LegalLearning?
Overweeg dan zeker ons jaarabonnement
Krijg toegang tot +150 opleidingen
Live & on demand webinars
Voor uzelf en/of uw medewerkers
Arbeidsrecht: wat brengt 2026?
Mr. Mieke Deconinck en mr. Veerle Van Keirsbilck
(Claeys & Engels)
Webinar op donderdag 6 november 2025
Grensoverschrijdende sociale zekerheid anno 2025:
een update inclusief recente rechtspraak
Dhr. Bruno De Pauw (RSZ)
Webinar op vrijdag 21 november 2025
Interne onderzoeken
onder de wet private opsporing
Mr. Inger Verhelst en mr. Matthias Vandamme
(Claeys & Engels)
Webinar op donderdag 9 oktober 2025
Een Belg tewerkstellen in meerdere landen:
cruciale aandachtspunten
Mr. Sandrine Schaumont, mr. Febe Willems
en mr. Stefanie Van de Perre (Deloitte)
Webinar op donderdag 16 oktober 2025
SUMMER DEAL 2025
10 webinars on demand naar keuze
10 webinars on demand voor €595
OVB – IBJ – ITAA – FSMA – BIV – NKN – Sam-Tes
Een fiscaalvriendelijke aanbrengpremie voor uw werknemers? (Flamée & Partners)
Auteur: Flamée & Partners
Goed personeel is onmisbaar in veel organisaties. Alleen is het vinden van goed personeel soms zeer moeilijk, gegeven de schaarste op de Vlaamse arbeidsmarkt. Steeds meer werkgevers belonen hun huidige werknemers dan ook wanneer zij nieuw personeel aanbrengen. Dit met een zgn. aanbrengpremie. Wat is hierop precies de fiscale impact? We leggen het u uit.
Aanbrengpremie
Het staat de werkgever vrij de hoogte van de aanbrengpremie te bepalen en om voorwaarden op te leggen inzake de uitbetaling ervan. Zo kan er worden gesteld dat een nieuwe medewerker minstens X maanden in dienst moet blijven.
De werkgever kan kiezen deze premie open te zetten voor werknemers en/of derden. De directieleden vallen hoe dan ook uit de boot. Zij hebben immers inspraak in en/of beslissingsbevoegdheid over de aanwerving van nieuwe personeelsleden.
Basisregel
Het Wetboek van de Inkomstenbelastingen omschrijft een werknemersloon als alle beloningen die resulteren uit arbeid in dienst van een werkgever. In dat geval kan de fiscaliteit oplopen tot 50% (plus gemeentebelasting). Onder een strikte interpretatie vallen geschenken of personeelskortingen daar bijvoorbeeld ook onder.
Bij die basisregel is er wel één belangrijke kanttekening. De administratie laat de belastingplichtige toe om aan te tonen dat het inkomen om een andere reden wordt toegekend dan de loutere arbeidsrelatie.
Bij de aanbrengpremie kan dit bijvoorbeeld worden aangetoond indien derden ook in aanmerking komen voor de premie. In dat geval wordt de premie gelijkaardig belast bij het personeel als bij de derden en bijgevolg niet als bezoldiging.
Uiteraard is het dan ook de bedoeling dat derden op de hoogte zijn van deze premie. Er dient bijvoorbeeld een bepaalde bekendmakingscampagne te lopen.
Belasten als derden
De aanbrengpremie wordt beschouwd als het gevolg van een toevallige prestatie. Hierdoor valt dit onder het divers inkomen, belastbaar aan 33%. Indien er werkelijke kosten zijn, mogen deze worden afgetrokken van het inkomen. Er is geen kostenforfait.
Hoewel het niet in de wet geschreven staat, wordt soms de beperking van twee premies per kalenderjaar gehanteerd. Net zoals bij veel fiscale zaken is het steeds een feitenkwestie. Ook de hoogte van de premie zal daarbij een rol spelen. Indien er wordt verwacht veel premies uit te betalen, kan een ruling zeker meerwaarde hebben.
Opgelet met de RSZ
Voormelde tekst is enkel van toepassing op de hoogte van de personenbelasting. Zelfs met een ruling is er geen garantie dat de RSZ de premie niet als loon zal beschouwen; er kunnen in dat geval dus alsnog fiscale bijdragen verschuldigd zijn op de ontvangen premie.
Bron: Flamée & Partners
» Bekijk alle artikels: Arbeid & Sociale zekerheid