Het nieuwe Boek 6:
de impact op de werkvloer

Mr. Chris Persyn (Cautius)

Webinar op donderdag 4 juli 2024


Vakantiedagen en het arbeidsrecht

Mr. Kato Aerts en mr. Sarah Witvrouw (Lydian)

Webinar op dinsdag 11 juni 2024


HR-aspecten bij M&A transacties

Mr. Nele Van Kerrebroeck (Linklaters)

Webinar op donderdag 16 mei 2024

Communicatie en transparantie inzake aanvullende pensioenen – Uitstel inwerkingtreding Transparantiewet (Claeys & Engels)

Auteur: Claeys & Engels

De wet van 26.12.2022 tot wijziging van verscheidene bepalingen ter versterking van de transparantie in het kader van de tweede pensioenpijler, kortweg “Transparantiewet”, hervormt de communicatie en transparantie aan de aangeslotenen over hun aanvullend pensioen.

De Transparantiewet voorziet in een gefaseerde inwerkingtreding en een aantal belangrijke bepalingen (inzake pensioenoverzichten en uitbetalingsprocedures) zouden reeds in werking treden op 1 januari 2024. Deze inwerkingtredingsdata zullen uitgesteld worden.

De Transparantiewet is ‘principle based’ wetgeving, hetgeen betekent dat de grote principes erin zijn vastgelegd, maar dat deze nog verder moeten worden uitgewerkt in koninklijke besluiten, concrete standaarden, modellen en instructies. Hiertoe zijn er machtigingen gegeven aan de Koning, de FSMA en Sigedis. Deze werkzaamheden zijn, in nauwe samenwerking met de pensioeninstellingen en de sociale partners, in volle gang.

Ondertussen is gebleken dat de initiële inschatting van de complexiteit en de tijd nodig voor deze uitwerking te optimistisch was en was er de vraag vanuit de sector om de verschillende inwerkingtredingsdata uit te stellen. Hiertoe werd zopas een wetswijziging goedgekeurd. We wachten nu enkel nog op de publicatie in het Belgisch Staatsblad.

Bovendien werden er via deze wetswijziging nog een paar nieuwigheden ingevoerd:

  • Vanaf 2026 moet het nieuwe aansluitingsdocument (volgens de gestandaardiseerde format bepaald door de FSMA) verplicht worden opgeladen op mypension.be.
  • Vanaf 2028 moet het transparantieverslag verplicht worden opgeladen op mypension.be.
  • Vanaf 2028 moeten er zogenaamde ‘situatiegebonden’ pensioenoverzichten worden opgemaakt wanneer een bepaalde gebeurtenis (pensionering, uittreding,…) zich in de loop van het jaar voordoet. Zo krijgt de aangeslotene een zicht op de evolutie van zijn pensioenrechten tussen 1 januari (datum jaarlijks pensioenoverzicht) en de betrokken gebeurtenis. Deze pensioenoverzichten zullen eveneens te raadplegen zijn via mypension.be.

Overzicht aangepaste inwerkingtredingsdata:

Actiepunt

Pensioeninstellingen (zowel verzekeraars als IBP’s) zullen de nodige voorbereidingen moeten treffen om de nieuwe uitbetalingsprocedures toe te passen vanaf 1 januari 2025. Zeker gelet op de sancties die de wetgever heeft voorzien in geval van laattijdige informatie en/of betaling (wettelijke interesten automatisch en van rechtswege verschuldigd in geval van niet-naleving termijnen).

Daarnaast blijft het, zowel voor de werkgevers als de pensioeninstellingen, een actiepunt om hun werknemers / aangeslotenen aan te moedigen om hun e-mailadres via mypension.be te registreren of hun e-Box te activeren. Dit zal ervoor zorgen dat de pensioeninstelling (of de werkgever) vanaf 2026 niet meer moeten tussenkomen in de jaarlijkse mededeling van de pensioenoverzichten.

Bron: Claeys & Engels

» Bekijk alle artikels: Arbeid & Sociale zekerheid