Sociaal strafwetboek:
een grondige hervorming werd goedgekeurd

Mr. Kenny Decruyenaere en mr. Veerle Van Keirsbilck (Claeys & Engels)

Webinar op donderdag 5 december 2024


Herstructurering, collectief ontslag en sluiting

Mr. Hanne Cattoir (Claeys & Engels)

Webinar op donderdag 17 oktober 2024


Discriminatie op de werkvloer:
10 mogelijke discussiepunten met tips voor de werkgever

Mr. Ann Witters (AW Law)

Webinar op vrijdag 6 december 2024

Collectief ontslag en overgang van onderneming krachtens overeenkomst: wetsvoorstel met opvallende nieuwigheden (LegalNews)

Auteur: Marc Vandecasteele (LegalNews)

Op 26 augustus 2024 werd een wetsvoorstel ingediend door de PS dat beoogt de wetgeving te wijzigen inzake collectief ontslag en overgang van onderneming krachtens overeenkomst. Deze wijzigingen hebben tot doel om de arbeidsrechtelijke bescherming van de betrokken werknemers te vergroten.

Volgende voorgestelde wijzigingen springen in het oog (eigen selectie):

  1. Optrekken van de referteperiode waarbinnen de ontslagen moeten vallen om te kunnen spreken van een “collectief ontslag” van 60 dagen tot 120 dagen.
  2. De werkgever zou de betrokken werknemers enkel kunnen ontslaan voor zover een sociaal plan werd afgesloten dat voor de betrokken werknemers minimaal voorziet in extralegale maatregelen die hun inzetbaarheid op de arbeidsmarkt verhogen.
  3. De integratie van de onderaannemers en de medecontractanten van de werkgever die tot collectief ontslag wenst over te gaan, in de informatie- en consultatieprocedure. Om de gevolgen voor deze onderaannemers vooraf te kunnen inschatten en zoveel mogelijk te beperken, wordt voorzien dat de werkgever die wil overgaan tot collectief ontslag in de informatie- en raadplegingsprocedure alle onderaannemers en medecontractanten waarvan hij de voorbije vijf boekjaren minstens voor 300.000 euro per jaar heeft afgenomen moet aanschrijven en hen moet vragen of hij voor hen een impactanalyse moet laten opmaken en of zij mee betrokken willen worden in het verdere verloop van die informatie- en raadplegingsprocedure. Om als onderaannemer of als medecontractant een impactanalyse te kunnen ontvangen en verder betrokken te worden in de informatie- en raadplegingsprocedure, moet een bewijs worden afgeleverd dat ten minste 30 % van hun jaarlijkse omzet afhankelijk is van de onderneming van de werkgever die tot collectief ontslag wil overgaan.
  4. Cao nr. 32bis voorziet reeds dat de vervreemder en de verkrijger in solidum gehouden zijn tot de betaling van de schulden die op het tijdstip van de overgang van onderneming of gedeelte ervan krachtens overeenkomst bestaan in hoofde van de vervreemder jegens de overgenomen werknemers. Om de bescherming van de overgenomen werknemers te verbeteren, wordt voorgesteld om een aansprakelijkheid in solidum van de vervreemder en de verkrijger in te stellen voor de schulden die in hoofde van de verkrijger zouden ontstaan na de overgang van de onderneming of gedeelte ervan jegens de overgenomen werknemers. Dit kan bijvoorbeeld betrekking hebben op het nog verschuldigd loon. Er wordt echter voorgesteld om de aansprakelijkheid van de vervreemder in de tijd te beperken om te voorkomen dat hij op buitensporige wijze de gevolgen van de overgang zou ondervinden.
  5. Na een overgang kan het voorkomen dat er ontslagen vallen en dat de arbeidsvoorwaarden zowel bij de vervreemder als bij de verkrijger veranderen. Cao nr. 32bis voorziet reeds in het verbod voor de vervreemder en de verkrijger om over te gaan tot ontslagen omwille van de overgang. Deze cao verplicht de verkrijger eveneens om de arbeidsvoorwaarden die bij de vervreemder bestonden te behouden. In dit wetsvoorstel wordt voorgesteld om de informatie- en raadplegingsverplichtingen inzake de gevolgen van de overgang op de loon-en arbeidsvoorwaarden van de betrokken werknemers uit te breiden en te versterken.
  6. Om geen afbreuk te doen aan het stakingsrecht en de veiligheid en gezondheid van de werknemers te garanderen, wordt bepaald dat het voor de werkgever, in geval van staking, verboden is om zijn stakende werknemer te vervangen door een student.
  7. Wijziging van artikel 196 van het Sociaal Strafwetboek met als doel om de sanctie die voorzien is voor niet-naleving van de informatie- en consultatieprocedures van de werknemers in strijd met de collectieve arbeidsovereenkomst nr. 32bis te verhogen van niveau 2 naar niveau 3.
  8. Een nieuwe strafbaarstelling wordt ingevoerd in het Sociaal Strafwetboek om de vervreemder, de verkrijger, hun aangestelde of hun lasthebber te bestraffen die niet samen tijdig en voorafgaand aan de overgang, de ondernemingsraad of, bij ontstentenis ervan, de vakbondsafvaardiging, of, bij ontstentenis ervan, het comité voor preventie en bescherming op het werk, die bestaan bij de vervreemder, of, bij ontstentenis ervan, de werknemers die zullen worden overgedragen, hebben geïnformeerd over de juridische, economische en sociale gevolgen van de overgang voor de werknemers die zullen worden overgedragen en de ten aanzien van deze werknemers overwogen maatregelen. De sanctie wordt vastgelegd op niveau 3. Er wordt voorzien dat het bedrag van de opgelegde geldboete wordt vermenigvuldigd met het aantal door de inbreuk betrokken werknemers en dat de inbreuk bestraft wordt met een sanctie van niveau 5 indien ze wetens en willens werd begaan.

Lees hier de volledige fiche van het wetsvoorstel

» Bekijk alle artikels: Arbeid & Sociale zekerheid