HR-aspecten bij M&A transacties

Mr. Nele Van Kerrebroeck (Linklaters)

Webinar op donderdag 16 mei 2024


Vakantiedagen en het arbeidsrecht

Mr. Kato Aerts en mr. Sarah Witvrouw (Lydian)

Webinar op dinsdag 11 juni 2024


Tewerkstelling van buitenlandse werknemers:
nakende ingrijpende wijzigingen

Mr. Sophie Maes en mr. Simon Albers (Claeys & Engels)

Webinar op donderdag 25 april 2024


Intellectuele eigendomsrechten in de onderneming:
wie is eigenaar van door werknemers en dienstverleners ontwikkelde creaties?

Dr. Nele Somers (ARTES) en mr. Veerle Scheys (Mploy)

Webinar op dinsdag 23 april 2024


Het nieuwe Boek 6:
de impact op de werkvloer

Mr. Chris Persyn (Cautius)

Webinar op donderdag 4 juli 2024

Belgische nationaliteit verwerven niet evident voor Britse EU-ambtenaren (LegalNews.be)

Auteur: LegalNews.be

Publicatiedatum: 09/11/2017

‘Wie al gedurende vijf jaar wettelijk en ononderbroken in ons land verblijft én al die tijd gewerkt heeft, komt in principe in aanmerking om Belg te worden. Voor EU-ambtenaren is de procedure echter nodeloos ingewikkeld’ stelt mr. Jo Antoons, partner bij het internationaal advocatenbureau Fragomen in een interview met Trends (4 september 2017).

De procedure voor het verwerven van de Belgische nationaliteit is redelijk kort en eenvoudig voor iemand die in België vijf jaar wettelijk en ononderbroken verblijft en al die tijd gewerkt heeft. Veel Britten in ons land voldoen zonder problemen aan deze voorwaarden, maar voor de ambtenaren die voor de EU en andere internationale organisaties werken, is de kwestie veel ingewikkelder.

Er zijn 2 problemen:

1. Een eerste probleem wordt gevormd doordat ze geen gewone verblijfsvergunning ontvangen. In plaats daarvan krijgen ze een bijzondere identiteitskaart, verstrekt door de Directie Protocol van het Ministerie van Buitenlandse Zaken, die volgens een strikte interpretatie van de wet niet geldt als bewijs voor een legaal verblijf van vijf jaar in België. Concreet houdt dit in dat deze Britten na de Brexit met dezelfde restricties als klassieke migranten te maken kunnen krijgen en bijgevolg onderhevig kunnen worden aan de regels betreffende een visum of tewerkstellingsvergunning.

2. Een tweede groot obstakel is de bewijslast van de economische integratie van kandidaat-Belgen. Tewerkstelling moet volgens onze wetgeving binnen het Belgische sociale zekerheidssysteem vallen. De ambtenaren van Europese en internationale instellingen hebben een bijzonder statuut dat hen vrijstelt van betaling van de Belgische sociale zekerheidsbijdragen en belastingen. Ze betalen immers reeds rechtstreeks sociale zekerheidsbijdragen en belastingen aan de Europese Unie. Door de loondocumenten van EU-ambtenaren principieel niet te willen aanvaarden, maakt de Belgische overheid het hen dus moeilijker dan voor andere werknemers om de Belgische nationaliteit te verwerven.

Deze problemen zijn niet nieuw, maar de Brexit maakt ze voor velen dringend…

Het volledige interview in Trends leest u hier

De problematiek van tewerkstelling van buitenlandse arbeidskrachten komt aan bod tijdens volgende seminaries:

Studienamiddag ‘Tewerkstelling en verblijf van buitenlandse arbeidskrachten : een stand van zaken’ (28/11/2017 Waerboom Groot-Bijgaarden), waar mr. Jo Antoons ook spreekt
Themadag ‘Grensoverschrijdende tewerkstelling’ (26/01/2018 Sint-Niklaas)

» Bekijk alle artikels: Arbeid & Sociale zekerheid