Overeenkomsten met externe consultants:
aandachtspunten anno 2025
Mr. Dieter Dejonghe en mr. Ines Vandevelde
(Claeys & Engels)
Webinar op donderdag 15 mei 2025
Werken met (buitenlandse) onderaannemers met focus op de laatste wijzigingen
Mr. Dieter Dejonghe en mr. Veerle Van Keirsbilck
(Claeys & Engels)
Webinar op donderdag 13 maart 2025
De oplevering, haar gevolgen
en de (tienjarige) aansprakelijkheid.
Recente rechtspraak (2022 – 2024)
Mr. Els Op de Beeck en mr. Sophie De Krock (Schoups)
Webinar op donderdag 6 februari 2025
Privacy, gegevensbescherming
& arbeidsrecht:
een actueel overzicht
Mr. Isabel Plets (Lydian)
Webinar op donderdag 8 mei 2025
Verzekeringsrecht:
recente wetgeving én rechtspraak
Mr. Sandra Lodewijckx (Lydian)
Webinar op donderdag 13 maart 2025
De afschaffing van de quasi-immuniteit van de bestuurder: waarom delegatie én compliance nog belangrijker zijn geworden
Mr. Stijn De Meulenaer en mr. Fien Schreurs (Everest)
Webinar op dinsdag 18 februari 2025
Arbeidsongevallen: wetsvoorstel tot betere bescherming van slachtoffers ingediend op 4 december 2024 (LegalNews)
Auteur: Marc Vandecasteele (LegalNews)
Op 4 december 2024 werd in de Kamer van Volksvertegenwoordigers een wetsvoorstel ingediend met volgende wijzigingen:
1. Volgens de huidige wetgeving wordt het slachtoffer van een arbeidsongeval of diens rechthebbende niet in kennis gesteld van de aangifte en de beschrijving van het ongeval door de werkgever. Nochtans is het slachtoffer de meest belanghebbende partij, aangezien fouten en onvolledigheden in de aangifte kunnen leiden tot afwijzing van de vergoeding voor arbeidsongeval. Dit wetsvoorstel bepaalt dat het slachtoffer van een arbeidsongeval of diens rechthebbende voortaan steeds onmiddellijk een afschrift van de aangifte van het ongeval door de werkgever zal ontvangen.
2. Daarnaast trekt dit wetsvoorstel bovenstaande regeling gelijk voor uitzendkrachten die het slachtoffer zijn van een arbeidsongeval. Verder introduceert dit wetsvoorstel ook enkele bepalingen met betrekking tot het onthaal van nieuwe medewerkers en uitzendkrachten om hen zo een verhoogde bescherming te bieden in het kader van arbeidsongevallen.
3. Vervolgens regelt dit wetsvoorstel ook een betere bescherming van slachtoffers van arbeidsongevallen wiens aanvraag tot erkenning onterecht geweigerd wordt. Zo wordt er in dit voorstel gepleit om alle geweigerde aanvragen te onderzoeken. Bovendien dient een verzekeringsmaatschappij die een ongeval weigert te erkennen of oordeelt dat er twijfel bestaat over de toepassing van de wet op het ongeval, een vergoeding van 100 euro betalen aan Fedris om de kosten van het onderzoek te helpen dragen.
4. Tenslotte wijzigt dit wetsvoorstel de definitie van wettelijk samenwonenden in de arbeidsongevallenwet door het stelsel in bredere zin toe te passe
» Bekijk alle artikels: Arbeid & Sociale zekerheid, Verzekeringen & Aansprakelijkheid