Sociaal strafwetboek:
een grondige hervorming
werd goedgekeurd

Mr. Kenny Decruyenaere en mr. Veerle Van Keirsbilck (Claeys & Engels)

Webinar op donderdag 5 december 2024


Ontslagrecht
een overzicht van recente rechtspraak

Mr. Kato Aerts en mr. Sarah Witvrouw (Lydian)

Webinar op donderdag 20 februari 2025


Grensoverschrijdende sociale zekerheid:
een update inclusief recente rechtspraak

Dhr. Bruno De Pauw (RSZ)

Webinar op donderdag 21 november 2024


Discriminatie op de werkvloer:
10 mogelijke discussiepunten met tips voor de werkgever

Mr. Ann Witters (AW Law)

Webinar op vrijdag 6 december 2024


Artificiële intelligentie in het HR-proces:
juridische aandachtspunten

Mr. Inger Verhelst (Claeys & Engels)

Webinar op vrijdag 7 februari 2025


Herstructurering,
collectief ontslag en sluiting

Mr. Hanne Cattoir (Claeys & Engels)

Webinar op donderdag 17 oktober 2024

À la carte verlonen in uw kmo: haalbaar of niet? (Van Havermaet)

Auteur: Maren Kerkhofs en Jolien Berghmans (Van Havermaet)

‘On demand’ is hip. Denk aan Netflix, Spotify, Streamz, … Ook werknemers in een kmo hechten steeds meer belang aan een à la carte verloning, oftewel het ‘on demand’ kunnen samenstellen van hun eigen loonpakket. De ene werknemer wil graag een elektrische fiets, terwijl een veelbelovende sollicitant misschien overtuigd wordt met extra vakantiedagen. Een dynamisch verloningsbeleid speelt hierop in en geeft uw werknemers de nodige flexibiliteit in hun loon op basis van hun persoonlijke behoeften en afhankelijk van de levensfase waarin ze zich bevinden.

Budgetneutraliteit als belangrijk uitgangspunt

Budget

U bepaalt als werkgever dat een bestaande looncomponent kan worden omgezet in een budget dat werknemers individueel kunnen besteden aan diverse voordelen die u selecteert. De opzet van à la carte verlonen of een cafetariaplan binnen uw kmo is het flexibiliseren van uw verloningsbeleid, niet het optimaliseren. Daarom moet de loonruil budgetneutraal zijn. Dit wil zeggen dat het budget gelijk is aan de totale werkgeverskost voor die looncomponent, inclusief patronale bijdragen. Daarnaast bedraagt de kostprijs van de voordelen evenveel als de totale werkgeverskost voor de terbeschikkingstelling van dat voordeel.

De meest populaire manier om budget te creëren is door (een deel van) de eindejaarspremie of de bonus om te zetten. Bij de implementatie moet u zorgvuldig onderzoeken welke ‘budgetbronnen’ beschikbaar zijn in uw onderneming, rekening houdend met het loonbeleid van uw bedrijf en de regelgeving van het betreffende Paritaire Comité.

Voordelen

Een werkgever kan verschillende voordelen aanbieden, op maat van de behoeften en noden van uw (toekomstige) personeel. Door voordelen aan te bieden die aanleunen bij de kernwaarden van uw onderneming, onderscheidt u zich als werkgever en profileert u zich op de arbeidsmarkt. Hecht uw onderneming veel belang aan een goede work-life balance? Denk dan bijvoorbeeld aan het aanbieden van extra vakantiedagen. Stimuleert u uw medewerkers om actief aan de slag te gaan met hun gezondheid? In dit geval kan u fietsleasing aanbieden.

Hoewel loonsverhoging geen doel op zich mag zijn, resulteren bepaalde keuzes binnen het cafetariaplan wel in een financieel nettovoordeel voor de werknemer. Bepaalde extralegale voordelen genieten immers van voordeligere sociale en fiscale regelingen waardoor werknemers winnen aan nettokoopkracht.

Voorbeeld

Stel dat een werknemer recht heeft op een bruto-eindejaarspremie van 3.000 EUR en dat de RSZ-patronale bijdrage van jouw onderneming 28% bedragen. Uw werknemer zal dan recht hebben op een budget van 3.840 EUR dat hij jaarlijks mag spenderen aan de door u geselecteerde voordelen.

U bepaalt als werkgever zelf de spelregels. De werknemer beslist of hij meespeelt. Een werknemer kan ervoor kiezen om slechts een gedeelte van het beschikbare budget te besteden. Het resterende saldo wordt in dat geval gewoon uitbetaald. Op deze manier verhoogt u het eigen zeggenschap van de werknemers over hun arbeidsvoorwaarden, hetgeen kan zorgen voor een toename van de werktevredenheid en -betrokkenheid.

“Klinkt goed, maar niet haalbaar voor mijn kmo”?

Concurrentievoordeel

Ook voor kleinere werkgevers is een cafetariaplan mogelijk én zelfs zeer interessant. Met behulp van een flexibel verloningsbeleid op maat van uw onderneming vergroot u de tevredenheid en betrokkenheid van uw werknemers. U speelt in op hun persoonlijke behoeften, terwijl u uw employer branding versterkt en zich aantrekkelijker opstelt in een concurrerende arbeidsmarkt. Wanneer u uw organisatiedoelen en -waarden op een juiste manier vertaalt naar uw loonbeleid vergroot u de kans om potentiële werknemers aan te trekken die passen binnen uw organisatie.

Het juiste advies is cruciaal

Omwille van het ontbreken van een concreet wetgevend kader voor cafetariaplannen, dient u rekening te houden met de diverse bepalingen binnen het sociale zekerheidsrecht, het arbeidsrecht en de fiscaliteit. Overweegt u om een cafetariaplan te implementeren in uw onderneming? Besteed dan voldoende aandacht aan het aftoetsen van het juridische kader en win het juiste advies in.

Bron: Van Havermaet

» Bekijk alle artikels: Arbeid & Sociale zekerheid

Boeken in de kijker: