Appartementsrecht:
een overzicht van recente ontwikkelingen

Mr. Ulrike Beuselinck en mr. Koen De Puydt (Andersen in Belgium)

Webinar op donderdag 5 december 2024


Boek 7 ‘Bijzondere contracten’
en de impact voor de bouw- en vastgoedsector

Prof. dr. Kristof Uytterhoeven (Caluwaerts Uytterhoeven)

Webinar op donderdag 7 november 2024

Een Ferrari aankopen met cryptomunten? Het kan! Wat zijn de juridische spelregels? (Mint Advocaten)

Auteur: Mint Advocaten

Onlangs werd in de media aangekondigd dat een Ferrari ook in Europa kan worden aangekocht met bitcoin. Het experiment in de USA werd een succes, waardoor het bedrijf de mogelijkheid nu uitbreidt naar Europa. In het luxe segment is de aankoop met bitcoin en andere cryptomunten al veel langer ingeburgerd. De vraag is hoe dit juridisch zit en of de consument hiervoor ook een bijzondere bescherming geniet.

Wanneer een onderneming met cryptomunten een wagen of een aantal horloges voor haar medewerkers aankoopt, dan is de vraag of dit juridisch kan gekwalificeerd worden als een koop. Van belang hier is dat een koop niet de betaling van een geldsom vereist maar wel van een prijs. Een prijs is niet noodzakelijk gelijk aan een geldsom. Het is de bedoeling van cryptomunten om een kapitaalkracht uit te drukken, waardoor de betaling met cryptomunten dan ook gezien wordt als de betaling van een prijs.

Het aankopen van een Ferrari met cryptomunten moet bijgevolg beschouwd worden als een koop volgens het burgerlijk wetboek. Dit heeft tot gevolg dat kopers van een wagen met cryptomunten een gelijke bescherming genieten volgens de bepalingen van het burgerlijk wetboek. Dit houdt ook in dat ze zich kunnen beroepen op de bepalingen inzake niet-conforme levering, verborgen gebreken, vrijwaring voor uitwinning enzv.

Indien de koper geen onderneming is maar een consument rijst de vraag of de consument zich ook kan beroepen op de dwingende regels inzake consumentenbescherming. Ook in het consumentrecht vormt de betaling van een prijs of de verbintenis een cruciaal onderdeel van een verkoopovereenkomst. Hierdoor moet aangenomen worden dat de regels inzake consumentenbescherming van toepassing zijn. De consument zal zich bijgevolg ook kunnen beroepen op de leer van de onrechtmatige bedingen, verkoop op afstand en herroepingsrecht.

In het kader van het herroepingsrecht beschikt de consument over een termijn van 14 dagen om de overeenkomst op afstand zonder opgave van redenen te herroepen. Dit houdt in dat de consument de mogelijkheid heeft om van de aankoop af te zien die hij aangekocht heeft via het internet. Een interessante vraag daar is of de consument dan recht zal hebben op een terugbetaling in euro’s of in cryptomunten. Gezien de cryptomunten onderhevig zijn aan schommelingen zou dit in het voordeel maar ook in het nadeel van de consument kunnen werken. Een onderneming is evenwel verplicht om de prijs te afficheren in euro’s. Tevens zal een onderneming meestal de ontvangen cryptomunten onmiddellijk omzetten naar euro’s.

Al die zaken pleiten voor om bij een herroeping de terugbetaling te doen in euro. Aan de andere kant is het net inherent aan cryptomunten dat de waarde ervan schommelt. Het zal aan de onderneming zijn die de betaling met cryptomunten toelaat om hierin een contractuele keuze te maken. Gelet op de verplichting tot affichering van de prijs in euro, lijkt de eerste keuze de meest evidente. De aankoop van een Ferrari zal meestal in de garage plaatsvinden, waardoor de toepassing van het herroepingsrecht hier niet lijkt te spelen. Bij de aankoop van een horloge op een website van een luxemerk kan dit wel van toepassing zijn.

Voor bezitters van crypto is het een interessante evolutie dat ondernemingen voor de aankoop van hun producten ook cryptomunten toelaten. Deze blog beoogt geen exhaustief beeld te schetsen, maar stelt als belangrijkste conclusie dat de aankoop van goederen met crypto-munten onderworpen zijn aan dezelfde bepalingen als een aankoop met euro’s hetzij als koper onder het gemeen recht hetzij als consument.

Bron: Mint Advocaten

» Bekijk alle artikels: Handel & Consument, Verbintenissen & Goederen