Uw vliegtuigbagage is verloren of beschadigd (AdLex)

Auteur: Lode Vos (AdLex)

Is uw bagage verloren geraakt, beschadigd of vertraagd aangekomen? Als vliegtuigpassagier heeft u volgens het Verdrag van Montreal in deze situaties recht op een schadevergoeding van ongeveer 1.600 euro per passagier. Deze wetgeving is van kracht in 119 landen, waaronder alle landen van de Europese Unie, de Verenigde Staten, Japan en China.

De luchtvaartmaatschappij is alleen niet aansprakelijk als ze kunnen bewijzen dat de schade te wijten is aan een gebrek van de bagage (bijvoorbeeld niet-werkzame sluitingen, buitengewone breekbaarheid) of aan een fout van de reiziger (zoals onvoldoende verpakking).

Als u denkt dat uw bagage meer waard is dan 1.600 euro, dan kan u bij het inchecken een “bijzondere verklaring omtrent belang” invullen. Dit kan wel extra kosten met zich meebrengen.

Wat te doen bij schade, verlies of vertraging
  1. Meld het onmiddellijk op de luchthaven: U krijgt een PIR-formulier (Property Irregularity Report) en er wordt een onderzoek gestart. Het invullen van een PIR-formulier is alleen niet voldoende om een schadevergoeding te krijgen. U moet een formele brief sturen naar de luchtvaartmaatschappij.
  2. Contacteer de luchtvaartmaatschappij: Vraag om op de hoogte gehouden te worden van het onderzoek. Bewaar het PIR-formulier, uw boardingpass, het bagage-ontvangstbewijs, eventuele aankoopbewijzen van de bagage en/of de inhoud, en andere bewijsstukken (zoals foto’s van de schade).
Schadevergoeding aanvragen

Stuur een aangetekende brief met ontvangstbevestiging naar de luchtvaartmaatschappij binnen de volgende termijnen om een schadevergoeding te verkrijgen:

  • onmiddellijk, als de schade bij het afhalen van de bagage wordt vastgesteld.
  • binnen zeven dagen na ontvangst, als de schade pas bij het openen van de bagage wordt ontdekt.
  • binnen 21 dagen vanaf de dag dat de bagage wordt teruggevonden, als de bagage vertraagd is aangekomen.

Deze regeling geldt uiteraard alleen voor bagage die in de laadruimte van het vliegtuig wordt vervoerd, niet voor handbagage.

Bron: AdLex

» Bekijk alle artikels: Handel & Consument