Marketingrecht: juridisch anticiperen
op de razendsnelle evoluties

Mr. Tom Heremans (CMS)

Webinar op donderdag 14 november 2024


De nieuwe wet op de private opsporing

Dhr. Bart De Bie (i-Force) en

mr. Stijn De Meulenaer (Everest)

Webinar op donderdag 17 oktober 2024

Inbreuk of parodie? Stad New York stapt naar de rechter (Novagraaf)

Auteur: Theo Visser (Novagraaf)

New York City beschikt over een groot aantal geregistreerde merken. De stad heeft onlangs een aanklacht ingediend tegen kledingontwerper Robert Lopez, wegens inbreuk op haar merken en logo’s. Lopez gebruikt de merknaam “New York Cannabis” en logo’s gelijkend op die van de stad New York op diverse producten, waaronder shirts, petjes en cannabiszakjes. Een kwestie die het belang voor overheidsorganisaties om hun onderscheidingstekens als merk te deponeren illustreert.

Namaak

Robert Lopez is inwoner van de stad New York, waar hij een kledingzaak drijft. Daarnaast heeft hij een webwinkel. Lopez verkoopt kleding met afbeeldingen die inbreuk maken op de merken van de stad New York [zie deze voorbeelden]. Gedurende de laatste maanden heeft Lopez het gebruik van de inbreukmakende merken geleidelijk aan uitgebreid en biedt hij ook merklicenties en cannabisgerelateerde adviesdiensten aan derden aan.

Registratie

De stad New York heeft geconstateerd dat Lopez merkregistraties in de staat New York heeft verkregen en ook federale merkregistraties heeft aangevraagd voor NYC NEW YORK CANNABIS, en de stad stelt daardoor schade te kunnen lijden. De registraties van Lopez dateren van december 2020 en april 2021. Die van de stad New York van 2007.

Plagiaris

Lopez heeft niet gereageerd op de sommaties van de stad New York. Daarom stapt de stad nu naar de rechter. Lopez heeft een geschiedenis in het kopiëren en nabootsen van bekende merken om zo te profiteren van de goodwill verbonden aan die merken. Hij verkoopt momenteel verschillende snap-back petjes met merken die sterk lijken op iconische merken die eigendom zijn van derden, zoals de New York Giants, de San Francisco Giants, de Los Angeles Lakers en de National Football League NFL.

NFL namaak

Lopez ontkent niet dat hij de merken van de stad New York en andere organisaties slaafs heeft gekopieerd, maar beweert dat het vrijelijk kopiëren van de iconische merken toelaatbaar en verdedigbaar is als “eerlijk gebruik” en “parodie”.

De stad New York vordert dat Lopez onmiddellijk stopt met de inbreukmakende merken; de winsten en voordelen die behaald zijn met de verkoop van nagemaakte en inbreukmakende producten aan de stad vergoedt; schadevergoeding betaalt voor haar opzettelijke inbreuk op de geregistreerde merken van New York; en de kosten van de stad en advocaatkosten met betrekking tot deze kwestie vergoedt.

We zijn benieuwd of de rechter meegaat in de bewering van Lopez dat het toelaatbaar en verdedigbaar is om bekende merken te parodiëren. Het lijkt ons van niet – we houden u op de hoogte van het verloop van deze kwestie.

Bron: Novagraaf

» Bekijk alle artikels: IT & IP

Boeken in de kijker: