Het nieuwe Boek 6:
de impact op de werkvloer
Mr. Chris Persyn (Cautius)
Webinar op donderdag 4 juli 2024
De nieuwe wet op de private opsporing
Dhr. Bart De Bie (i-Force) en mr. Stijn De Meulenaer (Everest)
Webinar op donderdag 17 oktober 2024
Ondernemingsstrafrecht:
wat wijzigt er door boek I en boek II van het Strafwetboek?
Mr. Stijn De Meulenaer (Everest)
Webinar op dinsdag 11 juni 2024
Aandachtspunten bij het opstellen
en analyseren van ICT-contracten
Mr. Lynn Pype en mr. Liesa Boghaert (Timelex)
Webinar op donderdag 16 mei 2024
Recente wetgevende ontwikkelingen
met impact op de bouwsector
Prof. dr. Kristof Uytterhoeven (Caluwaerts Uytterhoeven)
Webinar op dinsdag 27 augustus 2024
Aandeelhoudersovereenkomsten
in het licht van de nieuwe wetgeving
Mr. Michaël Heene (DLA Piper)
Webinar op vrijdag 31 mei 2024
Handhaving van Vlaamse regelgeving: kaderdecreet van 14 juli 2023 (LegalNews)
Auteur: Marc Vandecasteele (LegalNews)
Bedoeling van het Decreet
De deelstaten hebben sinds de staatshervorming van 1980 het recht hebben om de overtredingen van hun decreten strafbaar te stellen en om te bepalen hoe schade moet worden hersteld. Daarnaast zijn de deelstaten volledig bevoegd voor het regelen van de procedureregels voor de bestuurlijke handhaving van hun decreten.
De Vlaamse overheid heeft wel gebruik gemaakt van die bevoegdheid, maar daarbij verzuimd dat op een gecoördineerde manier aan te pakken. Elk nieuw decreet kreeg zijn eigen handhavingshoofdstuk, met specifieke regels en een eigen terminologie. Het gevolg hiervan is een kluwen van regelgevende teksten en dat is de reden waarom er beslist werd om de zaken te herstructureren en te verduidelijken.
De wirwar van handhavingsregels is nu gestroomlijnd via het kaderdecreet, waarin uniforme handhavingsprocedures zijn opgenomen, die kunnen worden toegepast binnen elk beleidsdomein.
Toezicht wordt voortaan samen met opsporing (zowel strafrechtelijk als bestuurlijk) behandeld in één hoofdstuk, en toevertrouwd aan “de toezichthouder”. Hetzelfde geldt voor vervolging en sanctionering, waarbij beide processen worden toevertrouwd aan “de beboetingsinstantie”. Het aantal functietitels daalt hierdoor van 6 naar 3, met name:
- de toezichthouder (toezicht en opsporing + beveiliging)
- de beboetingsinstantie (bestuurlijke vervolging + sanctionering)
- de herstelinstantie (herstel + beveiliging)
» Bekijk alle artikels: Geschillen & Procedure