>, Privacy recht>Waarop moet ik letten bij het organiseren van een cashback actie? (Sirius Legal)

Waarop moet ik letten bij het organiseren van een cashback actie? (Sirius Legal)

Auteur: Freekje De Vidts (Sirius Legal)

Publicatiedatum: 08/08/2019

Fabrikanten organiseren vaak cashback acties om rechtstreeks in contact te komen met hun klanten en (persoons-)gegevens te verzamelen van de eindklanten van hun producten. De eindklant kan dan een deel van de aankoop teruggestort krijgen op zijn/haar bankrekening, vaak na registratie via de website. Maar wat zijn de regels verbonden aan een dergelijke actie en waarop moet je letten wanneer je zo’n actie op poten wil zetten?

Korting vs. cashback actie

Het geven van een korting aan de hand van een kortingsbon bijvoorbeeld en het organiseren van een cashback actie zijn 2 verschillende zaken. Voor het ontvangen van een korting hoef je meestal geen verdere actie te ondernemen dan je kortingsbon afgeven aan de kassa. Bij een cashback actie daarentegen moet je je meestal registreren op de website van de fabrikant en je bankrekeningnummer achterlaten zodat je een bedrag van de aankoop kan teruggestort krijgen.

Welke regels?

De regels die van toepassing zijn op het organiseren van een cashback actie zitten voornamelijk vervat in het Wetboek Economisch Recht dat bepaalt dat handelspraktijken “eerlijk” moeten zijn, niet enkel ten aanzien van de consument maar even goed ten aanzien van andere professionele spelers op de markt.

Dit betekent in de praktijk dat je je cashback actie op zo’n manier moet organiseren dat je de consument niet misleidt of verwart over de korting die ze ontvangen, op welke manier ze deze ontvangen, de duur van de actie, wie aanspraak kan maken op een terugbetaling (enkel particulieren?), hoe lang het duurt vooraleer je een terugbetaling mag verwachten, …

Het is met andere woorden aan te raden om een transparant actiereglement op te stellen waarin deze voorwaarden duidelijk zijn bepaald en dat bovendien makkelijk terug te vinden moet zijn voor de klant, bijvoorbeeld via de website van de fabrikant.

Verplichte vermeldingen coupons?

Wanneer je gebruikt maakt van coupons of vouchers die je uitdeelt aan klanten of die bijvoorbeeld op de producten zijn gekleefd waarop de actie geldig is, moet je ook rekening houden met een aantal verplichte vermeldingen.

De wet bepaalt dat je volgende zaken zeker moet vermelden op de coupon of voucher:

  • de naam, het adres, de vennootschapsvorm en het ondernemingsnummer van de uitgever; 
  • het bedrag dat je zal terugbetalen; 
  • de eventuele geldigheidsduur tenzij die onbeperkt is;
  • de nadere regels en voorwaarden voor de terugbetaling, met inbegrip van de stappen die de consument moet ondernemen om terugbetaling te bekomen en de termijn waarbinnen de terugbetaling zal gebeuren. Dit laatste punt mag je ook opnemen in een afzonderlijk document dat dan “tegelijkertijd met de coupon of voucher wordt medegedeeld”, bijvoorbeeld door op de coupon of voucher te vermelden dat alle voorwaarden op de website beschikbaar zijn in een actiereglement; 

Gelet op de veelheid aan informatie die je aan de consument moet bezorgen is het in elk geval een goed idee om de essentie op te nemen op de achterkant van de coupon of voucher en daarnaast te verwijzen naar een website waar het volledige actiereglement kan nagelezen worden.

Wat met bescherming persoonsgegevens?

Het doel van het organiseren van een cashback actie is vaak het rechtstreeks in contact treden met de eindklant en het verzamelen van zijn persoonsgegevens om hem in de toekomst verder te kunnen contacteren en direct mailings of persoonlijke aanbiedingen te kunnen bezorgen. Hier is op zich uiteraard niets mis mee. Belangrijk is wel dat je de basisprincipes bij de verwerking van persoonsgegevens hierbij naleeft en dat je met andere woorden transparant bent over de verwerking die je voor ogen hebt en het doel ervan, dat je de consument hierover op voorhand informeert aan de hand van een privacy policy, dat de consument na het kennisnemen van de privacy policy vrij al dan niet zijn toestemming kan geven om bijvoorbeeld direct marketing mails te ontvangen zonder dat dit een impact heeft op het al dan niet ontvangen van de terugbetaling,…. Wie deze voorwaarden niet naleeft, riskeert steeds vaker een klacht bij de Gegevensbeschermingsautoriteit die vervolgens controles kan uitvoeren, informatie kan opvragen en desgevallend boetes kan opleggen.

Voor meer informatie over de verplichtingen die de GDPR met zich mee brengt,verwijzen we graag naar een blogbericht van een tijd geleden.

Lees hier het originele artikel

2019-08-15T10:34:43+00:00 15 augustus 2019|Categories: Handelsrecht - Privacy recht|Tags: , , , , |