Handelspraktijken en consumentenbescherming:
recente topics onder de loep

Dr. Stijn Claeys en mr. Arne Baert (Racine)

Webinar op vrijdag 30 augustus 2024


Consumentenbescherming bij de verwerving
van financiële diensten: de laatste ontwikkelingen (optioneel met handboek)

Prof. dr. Reinhard Steennot (UGent)

Webinar op donderdag 30 mei 2024


Aandachtspunten bij het opstellen
en analyseren van ICT-contracten

Mr. Lynn Pype en mr. Liesa Boghaert (Timelex)

Webinar op donderdag 16 mei 2024

Luxeproblemen in de e-boetiek. Uw Mont Blanc binnenkort via Bol.com? (Monard Law)

Auteur: Tine Bogaerts (Monard Law)

Publicatiedatum: 18/08/2017

Luxeproducten, we houden ervan, we kopen ze graag, we sparen ervoor. En we willen ze vooral niet in teveel winkelrekken of etalages zien staan of het delicate laagje ‘luxe’ vervliegt op slag. In juridisch distributiejargon spreken we dan over een ‘selectief distributienetwerk’. De producent levert enkel aan een beperkt aantal, zorgvuldig gescreende dealers. Denk aan dure handtassen, de betere horlogemerken, juwelen. Die producten wilt u niet in de supermarkt vinden, laat staan toegeleverd  krijgen in een Bol.com doos, of  toch? Lees meer hier.

De regel in luxe

Bij selectieve distributie geldt één vuistregel : de officiële verdeler mag de producten nooit leveren aan onofficiële verdelers. Dit verbod vindt men standaard terug in élk selectief distributiecontract en is logisch. Het is namelijk de bedoeling dat het luxeproduct de klant enkel via het officiële net kan bereiken. De officiële verdelers in het net voldoen bovendien aan een waslijst van kwalitatieve criteria, de anderen niet. De zweem van luxe mag nooit veraf zijn.

Luxe.com

Men zou kunnen denken dat selectieve distributie tegen de zin van Europa is omdat er tenslotte bewust verdelers uit het distributienetwerk worden uitgesloten. Echter, zolang de producenten niet-discriminerende en kwalitatieve criteria gebruiken om hun verdelers te kiezen kan het.   Maar geldt dit ook in een gewijzigde context van hypersuccesvolle online platformen ? Dat brengt ons terug bij de vraag of uw Mont Blanc in de nabije toekomst zal geleverd worden in een Bol.com doos. Anders geformuleerd, kan Mont Blanc haar selectieve dealers verbieden om via Bol.com te werken?

Volgende zaak kwam daarover recent voor het Hof van Justitie : Coty Germany is één van de grootste aanbieders van luxe cosmetica in Duitsland. Parfümerie Akzente is een officiële verdeler van Coty en verkoopt zowel in haar fysieke winkels als online de producten.  Discussie rees tussen beiden over het al dan niet mogen verkopen via een platform als amazon.de. Akzente vond het een must dat zij dit populaire kanaal toch kon benutten. Coty zag dit anders.

Nieuwe luxe, vaste waarden

De recente (langverwachte) opinie van Advocaat-Generaal Wahl in deze zaak is duidelijk en bevestigt de traditionele rechtspraak : Luxe behoeft bescherming, ook als dat anderen, zoals online platforms, uitsluit. Concreet mag Coty, naar mening van AG Wahl, dus eisen dat Akzente niet via platforms van derden verkoopt. Het Hof zal dit oordeel met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid volgen. Een passage uit de conclusie (volledige tekst op curia.eu):

‘Wanneer echter de erkende distributeurs bij het aanbieden van de producten gebruik maken van platforms van derden, hebben zij – en zeker het netwerkhoofd- met name geen controle meer over de presentatie en het imago van die producten, vooral omdat die platforms hun logo in alle fasen van de aankoop van de contractproducten vaak zeer nadrukkelijk tonen’.

Uw nieuwe Mont Blanc komt dus allicht niet snel in Bol.com doos, een luxe?

Lees hier het originele artikel

» Bekijk alle artikels: Handel & Consument