Het nieuwe Boek 6 en de impact inzake verzekeringen:
een analyse aan de hand van 10 knelpunten

Mr. Sandra Lodewijckx en mr. Pieter-Jan Van Mierlo (Lydian)

Webinar op vrijdag 26 april 2024


De invoering van Boek 6
en de impact voor de medische sector

Prof. dr. Christophe Lemmens (Dewallens & Partners)

Webinar op vrijdag 4 oktober 2024


Aansprakelijkheid van hulppersonen
in en buiten de contractketting.
Een analyse in het licht van Boek 6

Prof. dr. Ignace Claeys en mr. Camille Desmet (Eubelius)

Webinar op vrijdag 30 augustus 2024


Het nieuwe Boek 6:
de impact op de werkvloer

Mr. Chris Persyn (Cautius)

Webinar op donderdag 4 juli 2024


Zekerheden: een update
aan de hand van wetgeving en rechtspraak

Mr. Ivan Peeters en mr. Philip Van Steenwinkel (Hogan Lovells)

Webinar op vrijdag 8 november 2024


Woninghuur in Vlaanderen en Brussel:
het antwoord op 25 praktijkvragen

Mr. Ulrike Beuselinck en mr. Koen De Puydt (Seeds of Law)

Webinar op dinsdag 27 augustus 2024

De Brexit : ook een probleem voor verzekeringen (Prof. Gerrit Van Daele)

Auteur: Prof. Gerrit Van Daele (docent KULeuven)

Publicatiedatum: 02/02/2020

Op dag 2 na de brexit voelen we het verschil nog niet: de impact van brexit op ons leven.

Maar die impact komt er zeker. Ook op vlak van verzekeringen. De effecten zijn overigens al meetbaar : zo heeft Lloyd’s voor een Europees hoofdkwartier, met name in Brussel, gekozen, om hun business met Europa verder te ontwikkelen.

Particulieren en bedrijven houden er dus best nu al rekening mee dat brexit ook hun verzekeringen zal beïnvloeden. Deze paper gaat niet in op de details, want daarvoor is het wachten op 31/12/2020, wanneer de diverse handelsovereenkomsten tussen de EU en UK rond zouden moeten zijn.

Focus van deze paper is een van de grondslagen van mogelijke verzekeringsproblemen, namelijk : wààr is uw verzekering geldig.

Neem als voorbeeld de autoverzekering en de groene kaart.

De UK staat netjes vermeld op iedere groene kaart als verzekerd land en wellicht blijft dat zo. Ook Rusland en het Europees deel van Turkije, landen die geen deel uitmaken van de Unie, staan er op vermeld, dus waarom niet de UK?

Meer problematisch wordt evenwel schaderegeling met Britse chauffeurs. Want momenteel valt een verkeersongeval in de UK, of met een Brits chauffeur binnen de Europese grenzen, onder de  Europese richtlijnen inzake motorrijtuigenverzekeringen. Zonder in detail te treden geeft bijvoorbeeld de 4de richtlijn aan het slachtoffer van een verkeersongeval met een buitenlands – lees Europees -tintje uitgebreide rechten en bescherming. Verliest u die bescherming als u een ongeval met een Brits voertuig heeft ?

Nog een voorbeeld : de reisverzekering.

Sommige verzekeraars maken een onderscheid qua dekkingen én premie voor reizen binnen Europa en daarbuiten. De vraag is : hoe wordt Europa dan in de polis gedefinieerd?  Als geografisch of politiek geheel ? Mocht u naar de UK willen reizen, dan kijkt u best even na of u daar wel verzekerd bent. De kans is zeer groot dat de verzekeraar geen probleem zal hebben met de UK, toch voorlopig nog niet. Alweer : ook dit hangt af van de resultaten van de onderhandelingen tussen de UK en de EU, maar ook van de visie van de verzekeraar.

Deze analyse is kort en zeker onvolledig.

Ze heeft vooral tot doel om wakker te schudden : brexit zal ook voor uw verzekeringen een negatieve invloed hebben.
Tijd dus om die duffe verzekeringspaperassen eens boven te halen ? Maak het u gemakkelijk : uw verzekeringsadviseur kan u helpen om na te gaan in hoeverre brexit ook uw  verzekeringsleven verandert.