Het nieuwe Boek 6 en de impact
voor de bouw- en vastgoedsector:
10 aandachtspunten

Prof. dr. Kristof Uytterhoeven (Caluwaerts Uytterhoeven)

Webinar op dinsdag 23 april 2024


Het nieuwe Boek 6:
de impact op de werkvloer

Mr. Chris Persyn (Cautius)

Webinar op donderdag 4 juli 2024


Woninghuur in Vlaanderen en Brussel:
het antwoord op 25 praktijkvragen

Mr. Ulrike Beuselinck en mr. Koen De Puydt (Seeds of Law)

Webinar op dinsdag 27 augustus 2024


Ondernemingsstrafrecht:
wat wijzigt er door boek I en boek II van het Strafwetboek?

Mr. Stijn De Meulenaer (Everest)

Webinar op dinsdag 11 juni 2024


De invoering van Boek 6
en de impact voor de medische sector

Prof. dr. Christophe Lemmens (Dewallens & Partners)

Webinar op vrijdag 4 oktober 2024


Zekerheden: een update
aan de hand van wetgeving en rechtspraak

Mr. Ivan Peeters en mr. Philip Van Steenwinkel (Hogan Lovells)

Webinar op vrijdag 8 november 2024

Aansprakelijkheid bij talmen van een overheid (Publius)

Auteur: Dirk Van Heuven (Publius)

Publicatiedatum: 28/01/2021

In een vonnis van 15 januari 2021 legt de rechtbank van eerste aanleg Antwerpen, afdeling Antwerpen, nog eens de principes uit:

‘Algemeen geldt dat de fout van de administratieve overheid, die tot haar aansprakelijkheid kan leiden, bestaat in een gedraging die ofwel neerkomt op een verkeerd optreden dat moet worden beoordeeld volgens het criterium van een normaal zorgvuldige en voorzichtige overheid die in dezelfde omstandigheden verkeert, ofwel een miskenning uitmaakt van een nationaalrechtelijke norm of een internationaal verdrag met rechtstreekse werking in de interne orde, die de overheid verplicht om iets op een bepaalde manier te doen, behoudens onoverkomelijke dwaling of een andere rechtvaardigingsgrond (in die zin ondermeer Cass. 19 maart 2010, AR.C.05.0197.F; Cass. 9 februari 2017, C. 13.0528.F).

Indien de overheid een handeling dient te stellen waarvoor de wet geen termijn of slechts een termijn van orde bepaalt, mag met toepassing van het criterium van de normaal zorgvuldige en voorzichtige overheid worden verwacht dat dit gebeurt binnen een redelijke termijn.

Opdat een overschrijding van die redelijke termijn tot aansprakelijkheid kan leiden, dient zij ook te worden getoetst aan het voorzienbaarheidscriterium: de schending van de algemene zorgvuldigheidsplicht levert volgens vaststaande cassatierechtspraak immers slechts een buitencontractuele fout op indien het voor het rechtssubject aan wie die schending wordt verweten voorzienbaar is dat mogelijk schade zal ontstaan (zie H. Vandenberghe, Overzicht van rechtspraak: aansprakelijkheid uit onrechtmatige daad (2000-2008), deel II: foutvereiste – algemene kenmerken, TPR 2010/4, 1855).

Er dient dus nagegaan of het voor de overheid in redelijkheid voorzienbaar was dat het tijdsverloop tot schade kon leiden.

Bij de beoordeling van die voorzienbaarheid mag, analoog met de rechtspraak van de Raad van State dienaangaande, in aanmerking worden genomen of de (professionele) belanghebbende de talmende overheid tot handelen heeft aangemaand. Dezelfde afweging dient gemaakt bij de beoordeling van de schade die voor vergoeding in aanmerking komt’.

Referentie: Rb. Antwerpen, 15 januari 2021, nr. 21/851 (Pub508033)

Lees hier het originele artikel