>>What is the state of play of the European Public Prosecutor’s Office (EPPO) in Belgium (Patrick Carolus)

What is the state of play of the European Public Prosecutor’s Office (EPPO) in Belgium (Patrick Carolus)

Author: Patrick Carolus (European Prosecutor Candidate, Advocate General Brussels Court of Appeal, Visiting Professor HEFF-Instructor UCLouvain

Publication date: 07/07/2020

Quel est l’état d’avancement du parquet européen en Belgique?

Just yesterday, July 3, 2020, on “Euronews”, the head of the European public prosecutor’s office, Laura Codruta Kövesi sounded the alarm and announced that the establishment of the European public prosecutor’s office was blocked and delayed by Malta which did not propose any valid candidate to the post of European Prosecutor for this country. (1)
Before that, a few months ago, in February of this year, the same head of the European Public Prosecutor’s Office insisted before the European Parliament on the need to allocate more financial resources to the European Public Prosecutor’s Office to be able to carry out its legal tasks (i.e. to handle 3.000 fraud cases) and the need for European Delegated Prosecutors in the Member States to devote themselves exclusively to the fight against fraud to the financial interests of the European Union, including corruption. (2)

Hier encore, le 3 juillet 2020, sur « Euronews », la chef du parquet européen, Laura Codruta Kövesi tirait la sonnette d’alarme et annonçait que la mise en place du parquet européen était bloquée et retardée par Malte qui ne proposait aucun candidat valable au poste de procureur européen pour ce pays . (1) Avant cela, il y a quelques mois, en février de cette année, la même chef du parquet européen insistait devant le parlement européen sur la nécessité d’allouer davantage de moyens financiers au parquet européen pour pouvoir réaliser ses missions légales (à savoir gérer 3.000 cas de fraude) et la nécessité pour les procureurs européens délégués dans les Etats membres de se consacrer exclusivement à la lutte contre la fraude aux intérêts financiers de l’Union européenne en ce compris la corruption.(2)

Since then, the implementation of the European Public Prosecutor’s Office has also been impacted by the COVID health crisis and the confinement which inevitably slowed down the process of finalizing its implementation which should normally start operating on 20 November 2020. But what is the situation of Belgium in terms of the state of implementation of the European Public Prosecutor’s Office?

Depuis lors, la mise en place du parquet européen a également été impacté par la crise sanitaire du covid et le confinement qui a ralenti inévitablement le processus de finalisation de sa mise en place qui devrait normalement commencer à fonctionner le 20 novembre 2020. Mais quelle est la situation de la Belgique au niveau de l’état de la mise en oeuvre du parquet européen?

At this level, the European Public Prosecutor as a new judicial actor in criminal justice has already been incorporated into the Judicial Code by a law of May 5, 2019 (MB, May 24, 2019) which defines his function and the conditions of his recruitment within the framework of the European regulation on the creation of the European Public Prosecutor’s Office (2017/1939) following the call for candidates for the position of Belgian European Prosecutor to the European Public Prosecutor’s Office, published in the Belgian Official Gazette (Moniteur Belge) of January 25, 2019. It must be a public prosecutor, bilingual (French and Dutch) with at least 15 years of experience with the added value of knowledge of English and he must be specialized in financial crime and international criminal cooperation to carry out essential missions of the European Public Prosecutor’s Office and offering all the guarantees of independence in the exercise of its functions. (3)

A ce niveau, le procureur européen comme nouvel acteur judiciaire de la justice pénale a déjà été incorporé dans le Code Judiciaire par une loi du 5 mai 2019 (M.B., 24 mai 2019) qui définit sa fonction et les conditions de son recrutement dans le cadre du règlement européen sur la création du parquet européen (2017/1939) à la suite de l’appel à candidat pour la fonction de procureur européen belge auprès du parquet européen, publié au Moniteur belge du 25 janvier 2019. Il doit s’agir d’un magistrat du ministère public, bilingue (français et néerlandais) ayant au moins 15 ans d’expérience avec la plus-value de la connaissance de l’anglais et être spécialisé en criminalité financière et coopération pénale internationale pour mener à bien les missions essentielles du parquet européen et offrant toutes les garanties d’indépendance dans l’exercice de ses fonctions.(3)

The integration of the European public prosecutor at the Belgian legal level was the subject of a prospective university study that aimed initially to incorporate it into the federal prosecution, given its international dimension. (4)

L’intégration du procureur européen au niveau juridique belge a fait d’objet d’une étude universitaire prospective qui visait à dans un premier temps à l’incorporer au sein du parquet fédéral, compte tenu de sa dimension internationale.(4)

That said, it now seems that this solution has been abandoned because it is not compatible with the independence of operation from which the European Public Prosecutor’s Office must benefit, following the European regulations which organize it. The European Public Prosecutor’s Office will probably have to be represented at the national level by two European Delegated Prosecutors for handling fraud cases with broad powers of investigation, drawn from the Belgian judiciary, and who would become the single point of contact for denunciations of offenses affecting the financial interests of the European Union before referring to the national European public prosecutor in the European Public Prosecutor’s Office in Luxembourg. (5)

Ceci étant, il semble que désormais cette solution soit abandonnée car peu compatible avec l’indépendance de fonctionnement dont le parquet européen doit bénéficier, conformément au règlement européen qui l’organise. Le parquet européen devra vraisemblablement être représenté au niveau national par deux procureurs européens délégués en charge des dossiers de fraude avec des pouvoirs d’investigation étendus, issus de la magistrature belge, et qui deviendraient le point de contact unique des dénonciations d’infractions portant atteinte aux intérêts financiers de l’Union européenne avant d’en référer au procureur européen national au sein du parquet européen à Luxembourg.(5)

In this context, the European directive (2017/1371) of July 5, 2017, defining fraud to European financial interests should soon be transposed into Belgian criminal law concerning a bill which was tabled on February 5, 2020 (Doc 55 0989 / 001). Another bill of 11 May 2020 containing the Code of Criminal Procedure, which aimed, inter alia, to define the powers of investigation of the European Public Prosecutor’s Office in the Code of Criminal Procedure but has been withdrawn, having regard to controversial issues relating to a comprehensive reform of criminal procedure. It is interesting to note that this proposal foresaw “also the introduction of new rules under which the European prosecutors delegated within the Belgian public prosecutor’s office will have to seek from investigating judges the authorization to carry out measures of investigation normally reserved for investigation judge ”.

Dans ce contexte la directive européenne (2017/1371) du 5 juillet 2017 définissant les fraudes aux intérêts financiers européens devrait être transposée prochainement en droit pénal belge au regard d’un proposition de loi qui a été déposé le 5 février 2020 (Doc 55 0989/001). Un autre proposition de loi du 11 mai 2020 contenant le Code de procédure pénale, qui visait, entre autres, à définir les pouvoirs d’investigation du parquet européen dans le Code d’instruction criminelle mais a été retiré, eu égard à des questions controversées relatives à une réforme globale de la procédure pénale. Il est intéressant de remarquer que cette proposition prévoyait « aussi l’introduction de nouvelles règles dans le cadre desquelles les procureurs européens délégués au sein du ministère public belge seront amenés à solliciter de juges d’instruction l’autorisation d’accomplir des mesures d’enquête normalement réservées à l’instruction ».

In conclusion, the transposition into the Belgian law of the European public prosecutor’s office is therefore almost completed, despite the global health crisis. In the meantime, the Belgian European prosecutor will most likely be appointed by the Council of the European Union in the coming months. He will have a decisive role when he will be responsible for finalizing the establishment of the European Public Prosecutor’s Office in Belgium while this country is the benchmark for criminal denunciations of fraud involving the financial interests of the European Union by the OLAF (European Anti-Fraud Office), given its location as the seat of many European institutions. (6)

En conclusion, la transposition en droit belge du parquet européen est donc presque achevée, malgré la crise sanitaire mondiale. Entre-temps, le procureur européen belge sera vraisemblablement bientôt désigné par le Conseil de l’Union européenne dans les mois à venir. Il aura un rôle déterminant dès lors qu’il sera amené à assumer la finalisation de la mise en place du parquet européen en Belgique alors que ce pays est la référence pour les dénonciations pénales de fraudes aux intérêts financiers de l’Union européenne par l’OLAF (Office européen de Lutte Anti-Fraude), compte tenu de sa situation comme siège de nombreuses institutions européennes. (6)

In this context, the expertise of the designated Belgian European public prosecutor will be decisive in his operational capacity to determine the most serious cases of European fraud which the European Public Prosecutor’s Office will have to carry out the criminal investigation as said, the head of the European Public Prosecutor’s Office, Laura Codruta Kovesi, yesterday on “Euronews” on July 3, 2020, the European Public Prosecutor’s Office “will investigate cases related to people in key positions, or people with powerful financial means. We are talking about VAT-related crime with damages of more than 10 million euros. Not everyone can commit such acts. I expect attacks on the institution and prosecutors. ”

Dans ce contexte, l’expertise du procureur européen belge désigné sera déterminante dans sa capacité opérationnelle à déterminer les cas les plus graves de fraudes européennes dont le parquet européen devra se charger de l’enquête pénale comme le disait, le chef du parquet européen, Laura Codruta Kovesi, hier sur «Euronews » le 3 juillet 2020, le parquet européen « enquêtera sur des cas liés à des personnes situées des postes clefs, ou des personnes disposant de puissants moyens financiers. On parle de criminalité liée à la TVA avec des dommages supérieurs à 10 millions d’euros. Tout le monde n’est pas en mesure de commettre de tels actes. Je m’attends à des attaques contre l’institution et contre les procureurs ».

  1. https://fr.euronews.com/2020/07/03/je-m-attends-a-des-attaques-assure-laura-codruta-kovesi
  2. https://plus.lesoir.be/278189/article/2020-02-06/ue-un-geant-de-papier-pour-defendre-nos-interets-financiers
    https://euobserver.com/justice/1473863
  3. https://eur-lex.europa.eu/legal-content/FR/ALL/?uri=CELEX%3A32017R1939
  4. https://europeanlawblog.eu/2019/11/18/implementation-of-the-eppo-in-belgium-making-the-best-of-a-politically-forced-marriage/
  5. L. Seiler« Le parquet européen : une révolution sans bouleversement », Rev. Dr. Pén. Crim., 2019, n°11-12, pp. 1188-1215
  6. https://data.consilium.europa.eu/doc/document/ST-9518-2010-DCL-1/fr/pdf

 

2020-07-07T14:32:27+00:00 7 juli 2020|Categories: Straf- en strafprocesrecht|Tags: , |