Vastgoedtransacties
door én met administratieve overheden:
overheidsopdracht of uitgesloten vastgoeddienst?

Dhr. Constant De Koninck (Rekenhof)

Webinar op donderdag 13 juni 2024


Recente wetgevende ontwikkelingen
met impact op de bouwsector

Prof. dr. Kristof Uytterhoeven (Caluwaerts Uytterhoeven)

Webinar op dinsdag 27 augustus 2024


Actualia Overheidsopdrachten
2023/2024

Dhr. Constant De Koninck (Rekenhof) en mr. Peter Teerlinck (& De Bandt)

Webinar op donderdag 5 december 2024

Overheidsopdrachten: kan een opdracht langer dan 4 jaar worden geplaatst en gegund, zonder dat in de opdrachtdocumenten wordt gemotiveerd waarom? Arrest Raad van State 24 oktober 2019 (Equator)

Auteur: Alexander Verschave (Equator)

Publicatiedatum: 13/11/2019

Op de website van de Raad van State verscheen recent een interessant arrest met betrekking tot de interpretatie van artikel 57 van de Wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten.

Concreet diende de Raad van State zich te buigen over de vraag of een opdracht van langer dan vier jaar kan worden geplaatst en gegund, zonder dat in de opdrachtdocumenten wordt gemotiveerd waarom.

De Raad van State oordeelde als volgt :

“Si cette disposition n’exclut pas qu’il soit dérogé à la durée maximale de quatre ans ainsi fixée, encore faut-il qu’une telle dérogation soit dûment justifiée. S’il ne peut être reproché au pouvoir adjudicateur de n’avoir pas indiqué les motifs de cette dérogation avant l’adoption de la décision d’attribution du marché, particulièrement de ne pas l’avoir fait dans le cahier spécial des charges ou dans l’avis de marché, le dossier administratif doit permettre de vérifier que le pouvoir adjudicateur a bien considéré en temps utiles que des motifs justifiaient une telle dérogation.”

De aanbestedende overheid zal dus moeten aantonen dat zij gewettigde motieven heeft om af te wijken van de voorziene looptijd van vier jaren en dit kan ook in andere documenten dan de opdrachtdocumenten.

Lees hier het arrest

» Bekijk alle artikels: Overheid & Aanbesteding