Intellectuele eigendomsrechten in de onderneming:
wie is eigenaar van door werknemers en dienstverleners ontwikkelde creaties?

Dr. Nele Somers (ARTES) en mr. Veerle Scheys (Mploy)

Webinar op dinsdag 23 april 2024


HR-aspecten bij M&A transacties

Mr. Nele Van Kerrebroeck (Linklaters)

Webinar op donderdag 16 mei 2024


Vakantiedagen en het arbeidsrecht

Mr. Kato Aerts en mr. Sarah Witvrouw (Lydian)

Webinar op dinsdag 11 juni 2024


Het nieuwe Boek 6:
de impact op de werkvloer

Mr. Chris Persyn (Cautius)

Webinar op donderdag 4 juli 2024


Tewerkstelling van buitenlandse werknemers:
nakende ingrijpende wijzigingen

Mr. Sophie Maes en mr. Simon Albers (Claeys & Engels)

Webinar op donderdag 25 april 2024

Uw verplichtingen als zelfstandige bij arbeidsongeschiktheid van korte duur? (PwC Legal)

Auteur: Frank Ruelens (PwC Legal)

Publicatiedatum: 15/02/2020

De sociaalzekerheidsrechtelijke situatie van zelfstandigen in België is de laatste jaren gevoelig verbeterd en de verschillen met een werknemer zijn kleiner geworden: één van de redenen hiervoor is dat de Federale overheid geen voorstander is van een nieuw apart statuut voor bepaalde “nieuwe” categorieën van professionele samenwerking zoals in de zgn. platform economie.

In geval van arbeidsongeschiktheid (ongeval/ziekte) zal u geen wettelijk recht hebben op gewaarborgd maandloon zoals voor een bediende maar op een forfaitaire dagvergoeding (6 dagen per week) in functie van uw gezinssituatie.

Zo is er sinds 1 juli 2019 geen carensperiode meer van 7 dagen op voorwaarde dat de arbeidsongeschiktheid minstens 8 dagen duurt.
Hierbij is het echter van cruciaal belang om tijdig nl. vanaf de eerste dag arbeidsongeschiktheid naar uw behandelende arts te gaan en het formulier van uw ziekenfonds volledig en correct te laten invullen (deel ook door U zelf): immers de adviserend geneesheer van uw mutualiteit kan de arbeidsongeschiktheid ten vroegste erkennen vanaf de dag van de handtekening zoals vermeld op het formulier door uw behandelende arts: als u 10 dagen ziek bent maar slechts op de vierde dag naar uw dokter gaat, zal de carenzperiode van (maximum ) 7 dagen worden toegepast gedurende dewelke geen uitkering wordt betaald.

Bent u bijvoorbeeld 20 dagen ziek, dan zal er op zich geen carenzperiode zijn maar wél slechts een tussenkomst vanaf de datum van de handtekening zoals vermeld door uw arts op het formulier.

Het formulier moet met de post worden opgestuurd of persoonlijk af te geven bij uw mutualiteit tegen ontvangstbewijs; dit moet gebeuren binnen 7 kalenderdagen na het begin van uw arbeidsongeschiktheid (eerste dag telt niet mee); indien te laat, kan een inhouding van 10% op de dagvergoeding worden toegepast.

Bij verlenging gelden dezelfde principes maar moet het attest binnen 2 kalenderdagen worden opgestuurd of bezorgd.

Het principe dat de datum van de handtekening zoals vermeld door uw dokter op het formulier in principe de vroegste datum kan zijn voor de adviserend geneesheer om de arbeidsongeschiktheid te erkennen werd ingevoerd vanaf 1 juli 2019. Recent is er een ontwerp KB naar de Raad van State gestuurd om dit principe af te schaffen in geval van een verlenging van de arbeidsongeschiktheid.

 

» Bekijk alle artikels: Arbeid & Sociale zekerheid