Handelspraktijken en consumentenbescherming:
recente topics onder de loep

Dr. Stijn Claeys en mr. Arne Baert (Racine)

Webinar op vrijdag 30 augustus 2024


Aandachtspunten bij het opstellen
en analyseren van ICT-contracten

Mr. Lynn Pype en mr. Liesa Boghaert (Timelex)

Webinar op donderdag 16 mei 2024


Consumentenbescherming bij de verwerving
van financiële diensten: de laatste ontwikkelingen (optioneel met handboek)

Prof. dr. Reinhard Steennot (UGent)

Webinar op donderdag 30 mei 2024

Wat als uw zuurverdiende vakantie in het water valt? (Speyk Advocaten)

Auteur: Mena De Coninck en Joachim Vanspeybrouck (Speyk Advocaten)

Publicatiedatum: 06/06/2019

De zomervakantie is in aantocht. Misschien bent u van plan warmere oorden op te zoeken en hebt u een reis geboekt naar uw droombestemming.

Reizen is voor velen onder ons de ultieme ontspanning. Meestal toch…. Soms kan het echter misgaan en wordt een reis een ware nachtmerrie.

Stel u voor: u boekt een reis naar een prachtig super de luxe vijf sterren hotel en u hebt terecht torenhoge verwachtingen. Wanneer u echter ter plaatste komt, blijkt het hotel in niets overeen te stemmen met de prachtige foto’s die u te zien kreeg online of in de reisbrochure.

Wat dan? De reisagent aanspreken? Het hotel? De touroperator? Of gewoon slikken en doorgaan?

De nieuwe reiswet van 21 november 2017

Om hieraan tegemoet te komen is er gelukkig de  “nieuwe” reiswet, de zogenaamde ‘wet betreffende de verkoop van pakketreizen, gekoppelde reisarrangementen en reisdiensten, tot stand gekomen, die een Europese richtlijn van 2015 omzet naar Belgisch recht.

Deze wet beschermt reizigers, die een zogenaamde ‘pakketreis’ boeken, vanaf 1 juli 2018 op een betere manier.

Op basis van deze wet is de touroperator aansprakelijk voor de goede uitvoering van de reisdiensten. Het maakt hierbij niet uit of deze diensten door hem of door bijvoorbeeld het hotel uitgevoerd worden: hij is hoe dan ook de aan te spreken partij.

Het moet gaan om een Pakketreis

Om van een ‘pakketreis’ te kunnen spreken, moeten er minstens twee soorten reisdiensten gecombineerd worden. Dit is het geval wanneer u bijvoorbeeld een reis naar Frankrijk boekt bij een touroperator (al dan niet online) en waarbij zowel vliegtickets, de hotelaccommodatie en/of een aantal dagexcursies zijn inbegrepen.

Wanneer u dergelijke pakketreis boekt heeft u mits het zelf respecteren van enkele voorwaarden, ook een  aantal duidelijk omschreven rechten zoals het recht op een conforme reis, een reis die voldoet aan de gecreëerde verwachtingen.

Non-conformiteit van de reis

De vraag naar schadevergoeding is dan ook een vraag of de reis voldeed aan het verwachtingspatroon dat door de Touroperator werd gecreëerd. Bij non-conformiteit kan een recht op vergoeding ontstaan.

Van “non-conformiteit” van de reis spreekt men als deze niet voldoet aan wat de touroperator u beloofd had of aan hetgeen verwacht mocht worden op basis van de reisovereenkomst.

Het is wel van groot belang dat u elke non-conformiteit bij de uitvoering van de pakketreis onmiddellijk meldt aan de touroperator, die binnen een redelijke termijn voor een oplossing moet zorgen.

Als de touroperator niets doet om dit euvel te verhelpen, dan mag u dit zelf doen en dan kan u onder bepaalde voorwaarden de terugbetaling van de kosten vragen.

Bijvoorbeeld, wanneer u een kamer met zeezicht geboekt hebt en u krijgt bij aankomst een kamer met (iets minder mooi) zicht op de rotsen, dan moet de touroperator dit binnen een redelijke termijn oplossen.

De situatie kan ook nog erger zijn: u boekt een pakketreis naar een hotel, dat de touroperator voorstelt als een luxueus vijf sterren hotel, en wanneer u aankomt treft u een verouderd hotel in erbarmelijke staat aan: de verf bladert van de muren, de tegels aan het zwembad liggen los, de badkamer is in slechte staat,  enzovoort.

Wat doet u in zo’n geval? U meldt dit zo snel mogelijk aan uw touroperator die dan verplicht is om dit voor u op te lossen. Wanneer deze dit niet doet of niet kan doen omdat dit onevenredige kosten met zich meebrengt, dan hebt u als reiziger recht op een passende prijsvermindering of een schadevergoeding, als u hierdoor schade lijdt.

Dit is echter niet het geval wanneer de touroperator kan bewijzen dat de non-conformiteit aan uzelf te wijten is.

Binnen welke periode?

Op basis van de wet van 21 november 2017 hebt u 2 jaar de tijd om naar de rechtbank te stappen, maar toch raden wij aan dit zo snel mogelijk te doen nadat de touroperator uw verzoek om een prijsvermindering of schadevergoeding heeft afgewezen.

Tips
  • Kijk goed na of het wel een pakketreis is waarbij minstens 2 soorten reisdiensten besteld zijn.
  • Zorg dat een niet-conformiteit meteen wordt gemeld aan de vertegenwoordiger van de touroperator, zowel ter plaatse, als onmiddellijk na uw terugkeer in België.
  • Bij betwisting later zal het hebben van voldoende bewijzen heel belangrijk zijn. Neem dan ook genoeg foto’s om de non-conformiteit te kunnen bewijzen. Toon aan dat beloofde zaken absoluut niet overeenstemmen met wat geleverd is. Zijn er getuigen? Vraag hun gegevens op en vraag hen om zo mogelijk meteen een duidelijke schriftelijke verklaring te bezorgen van wat ze zelf hebben gezien.
  • Als u schade geleden hebt, is het ook van belang dat u alle bewijzen ervan goed bijhoudt: de foto’s, betaalbewijsjes, eventuele doktersattesten enz. zullen nadien misschien van goudwaarde zijn!

Binnenkort geven we een antwoord op de vraag of dit alles ook het geval is bij een ongeval op reis…

Intussen nog vragen?

Speyk.Advocaten staat uiteraard klaar om u daarbij met raad en daad bij te staan. Hebt U vragen bij de mogelijke slaagkansen om vergoeding te krijgen? Aarzel dan niet om ons te contacteren!

En intussen: een goede, conforme reis toegewenst!

Lees hier het originele artikel

» Bekijk alle artikels: Handel & Consument