Handelspraktijken en consumentenbescherming:
recente topics onder de loep

Dr. Stijn Claeys en mr. Arne Baert (Racine)

Webinar op vrijdag 30 augustus 2024


Consumentenbescherming bij de verwerving
van financiële diensten: de laatste ontwikkelingen (optioneel met handboek)

Prof. dr. Reinhard Steennot (UGent)

Webinar op donderdag 30 mei 2024


Aandachtspunten bij het opstellen
en analyseren van ICT-contracten

Mr. Lynn Pype en mr. Liesa Boghaert (Timelex)

Webinar op donderdag 16 mei 2024

“Vandaag bezorgd”-garantie kan misleidende reclame zijn (Sirius Legal)

Auteur: Freekje De Vidts (Sirius Legal)

Publicatiedatum: 27/11/2018

De Stichting Reclame Code in Nederland sprak zich recent opnieuw uit over het belang van leveringstijden bij online aankopen. Het niet nakomen van een geafficheerde leveringstijd kan in bepaalde gevallen misleidende reclame uitmaken.

Achtergrond

Het geschil had betrekking op volgende reclame-uiting van Bol.com: “Op alle Select-artikelen:  Vandaag Bezorgd t.w.v. € 3,49. Bestel je op maandag t/m vrijdag voor 14:00 uur? Dan kun je ervoor kiezen om het dezelfde dag nog thuisbezorgd te krijgen.”

De klager had echter ervaren dat bij een Select-artikel dat hij om 12.00 uur wilde bestellen, niet de optie van levering op dezelfde dag werd geboden, ondanks bovenvermelde reclame. Uit navraag bij de klantendienst van Bol.com vervolgens bleek dat het als gevolg van onvoldoende bezorgcapaciteit kon voorkomen dat er toch niet op dezelfde dag wordt geleverd indien dit niet mogelijk zou zijn wegens ‘capaciteitsproblemen’.

De klager vindt de uiting misleidend, omdat daarin niet het voorbehoud wordt vermeld dat een bestelling die voor 14.00 uur is geplaatst toch, afhankelijk van het aantal leveringen in een postcodegebied, niet altijd dezelfde dag kan worden geleverd.

De klager diende een klacht in bij de Stichting Reclame Code.

Beslissing

De Stichting Reclame Code oordeelde als volgt:

“Als erkend is komen vast te staan dat de optie ‘Vandaag Bezorgd’ niet voor elk artikel binnen het Select-assortiment geldt en evenmin voor elke postcode. Deze beperking betreft essentiële informatie die de gemiddelde consument nodig heeft om een geïnformeerd besluit te nemen over het Select-abonnement. Daarom dient de consument in de uiting duidelijk op deze informatie attent te worden gemaakt. Dat is in de bestreden uiting niet gedaan. Daarin is immers bij de optie ‘Vandaag bezorgd’ geen voorbehoud of een verwijzing daarnaar (door middel van een asterisk of anderszins) opgenomen. De enkele vermelding van het bestaan van beperkingen van de optie ‘Vandaag Bezorgd’ in de voorwaarden voor het Select-lidmaatschap biedt niet de vereiste duidelijkheid.”

“Gelet op het voorgaande is in de uiting sprake van het ontbreken van essentiële informatie, waardoor de gemiddelde consument ertoe gebracht kan worden een besluit over een transactie te nemen dat hij anders niet had genomen. De uiting is daardoor misleidend als bedoeld in artikel 8.3 aanhef en onder c van de Nederlandse Reclame Code (NRC), en om die reden oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC. In de mededeling van bol.com dat zij de uiting heeft aangepast ziet de Commissie aanleiding de aanbeveling te doen ‘voor zover nodig’.”

De volledige beslissing kan u vinden via volgende link.

Lees hier het originele artikel

» Bekijk alle artikels: Handel & Consument