Aandachtspunten bij het opstellen
en analyseren van ICT-contracten

Mr. Lynn Pype en mr. Liesa Boghaert (Timelex)

Webinar op donderdag 16 mei 2024


Consumentenbescherming bij de verwerving
van financiële diensten: de laatste ontwikkelingen (optioneel met handboek)

Prof. dr. Reinhard Steennot (UGent)

Webinar op donderdag 30 mei 2024


Handelspraktijken en consumentenbescherming:
recente topics onder de loep

Dr. Stijn Claeys en mr. Arne Baert (Racine)

Webinar op vrijdag 30 augustus 2024

Meer zekerheid voor Europese consumenten en leveranciers bij aan- of verkoop van digitale inhoud en digitale diensten (Consenso Advocaten)

Auteurs: Stijn Tutenel en Katrien Loyens (Consenso Advocaten)

Publicatiedatum: 13/06/2019

Gelet op de alsmaar toenemende digitalisering van onze maatschappij hebben het Europees Parlement en de Raad op 20 mei 2019 een nieuwe richtlijn aangenomen inzake overeenkomsten voor de levering van digitale inhoud en digitale diensten. Zodoende wil men de Europese consument beter beschermen, maar ook de verkoop van digitale inhoud en digitale diensten in de hele Europese Unie stimuleren.

De richtlijn is van toepassing op de levering van digitale inhoud en digitale diensten. Dit omvat onder meer:

  • Gegevens die in digitale vorm worden geproduceerd en geleverd: bv. Muziek, onlinevideo’s, computerprogramma’s, antivirussoftware, …
  • Diensten die de consument toestaan gegevens in digitale vorm te creëren, te verwerken of op te slaan: bv. cloudopslag
  • Diensten voor het delen van gegevens: bv. YouTube, Netflix, Facebook, …
  • Duurzame gegevensdragers voor digitale inhoud: bv. E-mail, cd, USB-stick, …

De richtlijn beschermt niet louter de consument die een prijs betaalt voor digitale diensten, maar ook de consument die bepaalde gegevens verstrekt in ruil voor dergelijke diensten, hetgeen veel voorkomend fenomeen blijkt te zijn.

De consument geniet een hogere graad van bescherming door de omkering van de bewijslast. Zo dient de consument niet langer aan te tonen dat een conformiteitsgebrek reeds bestond op het moment van levering. Het gebrek moet wel binnen een jaar vanaf levering kenbaar gemaakt worden aan de handelaar.

Bovendien beschikt de consument over specifieke rechten in geval een conformiteitsgebrek. Zo heeft de consument het recht om de geleverde  inhoud of diensten conform te laten maken, om een prijsvermindering te krijgen of om de overeenkomst te ontbinden onder bepaalde voorwaarden.

Handelaars beschikken tevens over meer rechtszekerheid, ingevolge de harmonisatie van de nationale wetgeving. De nieuwe regels zijn van toepassing op de levering van digitale inhoud of digitale diensten die gebeurt vanaf 1 januari 2022. De lidstaten dienen tegen 1 juli 2021 hun nationaal recht aan te passen aan de nieuwe richtlijn.

Lees hier het originele artikel

» Bekijk alle artikels: Handel & Consument