Aandachtspunten bij het opstellen
en analyseren van ICT-contracten

Mr. Lynn Pype en mr. Liesa Boghaert (Timelex)

Webinar op donderdag 16 mei 2024


Consumentenbescherming bij de verwerving
van financiële diensten: de laatste ontwikkelingen (optioneel met handboek)

Prof. dr. Reinhard Steennot (UGent)

Webinar op donderdag 30 mei 2024


Handelspraktijken en consumentenbescherming:
recente topics onder de loep

Dr. Stijn Claeys en mr. Arne Baert (Racine)

Webinar op vrijdag 30 augustus 2024

Hogere bescherming voor consumenten bij het boeken van een reis (Crivits & Persyn)

Auteur: Crivits & Persyn

Publicatiedatum: 30/01/2018

Wie vanaf 1 juli 2018 een reis boekt, wordt uniform en beter beschermd. De voornaamste wettelijke innovaties in de wet van 21 november 2017 over de verkoop van pakketreizen, reisarrangementen en reisdiensten slaan op de zogenaamde pakketreizen, dit zijn reizen waarin twee of meer reisdiensten worden gecombineerd. Bijvoorbeeld het boeken van een vliegtuigticket met hotelovernachting of nog een hotelovernachting met autoverhuur.

Vóór het sluiten van het reiscontract moet elk zo’n reiziger een standaardformulier krijgen. Daarin moeten niet alleen de basisrechten van de reiziger staan maar ook de voornaamste kenmerken van de reis. Zoals onder meer de reisweg, de tussenstops, de ligging en de voornaamste kenmerken van de accommodatie, enzovoort en uiteraard ook de totaalprijs van de pakketreis, met inbegrip van alle bijkomende kosten. Kosten die niet duidelijk waren van in het begin moet de reiziger niet betalen. Een verhoging van de totaalprijs achteraf kan enkel onder strikte voorwaarden. Als de reisorganisator een andere belangrijke wijziging aan de reis wil doorvoeren, zoals de reisweg of excursies, moet de reiziger daarmee eerst akkoord gaan. Gaat hij niet akkoord, dan kan er in principe kosteloos een einde worden gesteld aan het reiscontract.

Minder kans dus in de toekomst om verbrand te geraken bij het boeken van de vakantiebestemming.

Lees hier het originele artikel

» Bekijk alle artikels: Handel & Consument